Automat: dva pedály a pravá ruka volná

Automat: dva pedály a pravá ruka volná

Znáte tu o Hamletovi, jak s lebkou v ruce přemýšlí, zda být, či nebýt? Je dost možné, že zažijete podobné dilema. Třeba bez lebky, ale stejně obtížné. Při výběru auta zvažujete: automat, nebo převodovka? Řekněme, že automat je dobrá volba, ale ne pro každého…

Upřímně, kdo by si nechtěl ulehčit práci? Nejen v autě, kde si to pěkně v klidu šinete po silnici, levou rukou na volantu. A pravou? Ta musí být buď neustále připravena hrábnout po řadicí páce. Nebo taky může svírat hřeben (ať na schůzce vypadáte jak ze škatulky), snídani (zas jste vstávali na poslední chvíli), nebo třeba důležité lejstro (porada volá).

Ta druhá varianta je samozřejmě komfortnější, máte-li automatickou převodovku. Auto s automatem má spoustu plus. Tou největší výhodou je jednoduché ovládání vozu. Kromě nezaměstnané pravé ruky se uleví i vašim chodidlům, které se starají o dva pedály místo tří.

Co tam máme u automatu dál?

fotka 1

Dlouhé cesty? Pohoda!

U automatické převodovky se nemusíte tolik zabývat řízením. Zvlášť máte-li v autě k dispozici různé asistenty a pokročilé systémy. Pak vlastně už jen kontrolujete pohyb auta. Výhoda je, že tento způsob ovládání vozu tolik nevyčerpává, takže vydržíte za volantem déle bdělí.

 

Městský provoz? Pohoda!

Dopravní značky, semafory, přechody pro chodce, tramvajové koleje, díry v asfaltu, lidé bezhlavě dobíhající tramvaj či autobus. Je toho hodně, co musíte při jízdě ve městě sledovat. Automat vám aspoň trochu uleví. Zvlášť jestli zatím patříte mezi méně zkušené řidiče.

Mnoho aut s automatickou převodovkou dovoluje navíc přepínání mezi různými režimy – například město, nízká spotřeba, sport, takže si vždycky můžete vybrat ten v danou chvíli optimální. 

fotka 2

Popojíždění v kolonách? Pohoda!
 
Sunout se krokem po ucpané silnici je otravné. Automatická převodovka aspoň dovoluje přestat s neustálým řazením. Střídat jedničku s dvojkou a občas přidat trojku je k zbláznění! S automatem jen sešlápnete plyn a jedete tak rychle, jak je to možné.


Nehrozí, že byste ji pokazili

Manuální převodovku není těžké zničit. Stačí, když zbytečně „postáváte“ na spojce nebo se opíráte o řadicí páku. Pravda, ta automatická je taky citlivka, ale zas jinak. Potřebuje víc opečovávat (výměna olejů apod.) a musíte počítat s dražším servisem.

fotka 3

Seznamte se s odvrácenou stranou


Zalíbila se vám představa auta s automatickou převodovkou? Nedivíme se vám. Ale musíte znát i negativa, abyste se nerozhodli unáhleně. Tedy kromě zmíněného dražšího servisu.


Automat v autoškole? Na manuál zapomeňte

Tohle je důležité v případě, že se teprve chystáte stát se „plnokrevným“ řidičem. Posadili vás v autoškole do auta s automatem? Až složíte závěrečné zkoušky, řidičák dostanete, ale do vozu s manuální převodovkou smíte leda jen jako spolujezdec.

Za automat víc zaplatíte

Pohodlí zkrátka něco stojí. Někdy i několik desítek tisíc navíc – v porovnání s vozem s manuální převodovkou. Je jen na vás, jestli se nakonec nerozhodnete tyhle peníze investovat raději do lepší výbavy nebo příslušenství.

fotka 4

A víte, pro koho automat určitě není?

Pro ty, kdo nemají v plánu vyřídit během jízdy tisíc dalších věcí. Raději se totiž věnují řízení, které je jednoduše baví. A manuál je záruka intenzivnějšího motoristického zážitku. Možná i proto, že dává stoprocentní kontrolu nad autem. Jen vy rozhodnete, kdy přeřadíte na vyšší či nižší stupeň.

Takže volíte Losnu, nebo Mažňáka? Jde o to, jestli jste řidiči, nebo ti, co se jen chtějí pohodlně dostat z jednoho místa na druhé. Ani jedna volba ovšem není špatná.

fotka 5
800 555 555 Telefon