Celý článek zpět

Nezničitelná legenda z východu?

Niva se vyrábí již 47 let. Před válkou na Ukrajině prošly tiskem informace, že Renault, většinový vlastník AvtoVAZu, poodhalil jejího nástupce chystaného na rok 2024. Z důvodu sankcí proti Rusku se toho aktuálně příliš nedozvíme. V každém případě na trhu ojetin bude Niva dostupná ještě mnoho let. A to je dobře, protože takových aut moc na trhu není.

Niva je aktuálně nejvíc prodávaná Lada na trhu ojetin. Nejlevnější modely ze začátku tisíciletí se prodávají pod 40 tisíc a ty nejdražší vyrobené v loňském roce něco málo pod 500 tisíc korun. To je mimochodem docela výrazné zdražení, protože základní cena Nivy před válkou byla asi 370 tisíc Kč a příplatků zas tolik nebylo. Oficiální dovozce v té době již v Česku dlouho nepůsobil, ale byly zde firmy, která vám jakoukoliv Ladu individuálně dovezly.

Dnes je situace kolem dovozů nejistá. Individuálně dovezené vozy z roku výroby 2022 jsou však na našem trhu ojetin stále dostupné. Dobrým znamením je i to, že klíčový podílník AvtoVAZu Renault, ani po zavedení sankcí nehodil flintu do žita. Převedl svůj podíl na město Moskva a vyhradil si právo o zpětný odkup svého podílu 68 procent v následujících pěti letech. Zřejmě věří v dobrý konec.

Vzhledem k délce výroby je historie Nivy spojena s historií automobilky AvtoVAZ v Togliatti na řece Volze. Ta je poměrně zajímavá. Byla to největší a nejmodernější automobilka v té době ve východním bloku. Sověti velmi chytře koupili licenci na auto roku 1966 Fiat 124 a nechali si radit od italských odborníků s budováním linek, zaváděním výroby a nechali si od nich kontrolovat i kvalitu. Mezi dodavatele patřily již tenkrát zavedené firmy jako třeba Bosch, Kuka, Thyssen a další. I pro tyto firmy to již tehdy byla jedna z největších zakázek. Výsledkem bylo, že licenční Žigulíky měli vůbec jednu z nejstabilnějších kvalit ve srovnání i se západními automobilkami.

Pro Nivu vznikla nová montážní hala a první kusy byly vyráběné ručně v roce 1976 na počest 25. sjezdu komunistické strany Sovětského svazu. Sériová výroba začala zhruba o rok později. Export mimo sovětský svaz začal v roce 1978. Do Československa se niva dostala v roce 1980 a proslavila se v seriálu Návštěvníci. Jak bylo běžné, byla nedostatkovým zbožím a Nivu jsme viděli většinou pouze jako podnikový vůz. Do roku 1990 bylo do Československa dovezeno něco kolem 2300 kusů.

Jako exportní artikl se Niva stala bestsellerem v mnoha zemích, kde neměla konkurenci kvůli ceně, a i kvůli tomu, že většina tehdejších terénních aut byla značně veliká. Vůz se vyvážel do Německa, Francie, Itálie, Beneluxu a Spojeného království. Na přelomu 70. a 80. let Niva ovládla 40 procent segmentu aut s pohonem všech kol prodaných v Evropě. Úspěchy inspirovali sověty k exportu do Austrálie, Kanady, Afriky a latinské Ameriky. Vůz se prodával především kvůli terénním schopnostem, jednoduché konstrukci a nízké ceně.

Od roku 1976 až do roku 1990 vůz neprodělal téměř žádné změny. Po rozpadu Sovětského svazu se v roce 1993 dočkal prvního většího faceliftu. Dostal svislá zadní světla nový volant a palubní desku, nový motor 1.7i s výkonem 62 kW, který je po přechodu na vícebodové vstřikování pod kapotou auta dodnes. Postupně se také zvýšila variabilita karosářských verzí na valník, Pick-UP, pětidvéřový model s prodlouženým rozvorem, ale třídvéřová karoserie zůstává stále klasikou.

Jak se postupně zvyšovala kvalita výroby, zlepšoval se akustický komfort při jízdě po silnici a zlepšovala se antikorozní ochrana. Poslední modernizací prošla Niva v roce 2019. Šlo o novou palubní desku, přístrojový štít, ovládání klimatizace a opěrky hlavy vzadu a další úpravy, které si vyžádala evropská legislativa. Vůz se nyní vyrábí v tří nebo pětidveřové verzi pod názvem Niva Legend. 

Novinka, kterou chystal Renault s tím, že ji uvede na trh v roce 2024, by měla mít techniku z Dacie, ale hranaté tvary by měly zůstat zachovány. Jak to všechno dopadne zatím nevíme. Do budoucnosti nevidíme. Ale když jsou dnes na trhu 20 let staré vozy, můžeme předpokládat, že dnešní a další Nivy budou provozuschopné ještě po dvaceti letech provozu. Loučit se s Nivou po 47 letech výroby by bylo rozhodně předčasné.