Celý článek zpět

Jak se z terénních aut stala SUV

Vezměte robustnost a vyšší stavbu teréňáku a přidejte pohodlí a ovladatelnost osobáku. Zabalte do líbivého obalu a dostanete takový mix vlastností, jaký nemá žádná jiná kategorie vozidel.

Ikonou mezi terénními auty je americký válečný Jeep Willys. Ten se stal předlohou pro vývoj terénních aut u mnoha značek. Ještě v sedmdesátých letech minulého století byla terénní auta označovaná jako terénní. V tom, u kterého modelu bylo označení SUV poprvé použito, se dostupné zdroje rozcházejí. V devadesátých letech Toyota přišla s RAV4, BMW s X5 a Mercedes-Benz s ML. Díky těmto modelům začala být zkratka SUV značně frekventovaná. Čím dál víc lidí vědělo, jaká auta označuje. Všechno, co jezdí dobře po silnici a může i do terénu, bylo najednou SUV. Lidé SUV chtěli čím dál víc, a tak automobilky začaly vyrábět SUV různých velikostí. Dnes máme na výběr širokou škálu SUV rozdělenou nejen podle velikostí, ale i s různým poměrem schopností v terénu a na silnici. Takže si vybere skutečně každý.

Přechod od mechanických offroadů k elektronicky ovládaným SUV

Některá mechanická řešení se v obměněných podobách používají dodnes. Jako například tuhé nápravy nebo bubnové brzdy. Ke změnám došlo hlavně v elektronice. V porovnání s auty z devadesátých let současné novinky působí jako sci-fi. Například asistovaná jízda pomocí adaptivního a prediktivního tempomatu nebo možnost promítání pohledu na vůz a jeho okolí z libovolného úhlu. Jaká hlavní technická řešení změnila teréňáky v SUV? 

Výhody a nevýhody různě velkých SUV

Neutuchající zájem o vozy SUV inspiruje výrobce k rozšiřování nabídky modelů. Bohužel poslední dobou přibrzďuje uvádění malých modelů nová evropská legislativa. Aby ji malá SUV splňovala, vyžadovalo by to nákladné úpravy, které je neúměrně zdraží. Naštěstí se tato skutečnost v bazarech neprojevuje a výběr je dostatečně pestrý. A to jak u prémiových značek, tak u značek produkčních (neprémiových).