Celý článek zpět

Malé benzínové auto: S turbem nebo bez a s kolika válci?

Pod kapotami malých benzínových aut z posledních zhruba pěti let se nachází několik typů motorů. Najdou se tříválce nebo čtyřválce, a ty mohou být atmosférické nebo s přeplňováním. Takový výběr dříve nebyl. Podíváme se na základní vlastnosti jednotlivých typů motorů.   

Přechod automobilek od benzínových atmosférických motorů k přeplňovaným dobře ilustruje nejprodávanější malý vůz v České republice Škoda Fabia ve svých čtyřech generacích.

První generace Fabia I vyráběná od roku 2000 do roku 2007 měla atmosférické čtyřválce o objemu 1,0 litru, 1,4 litru a 2,0 litru. Dále pak atmosférický tříválec o objemu 1,2 litru.

Přeplňování se objevilo až ve druhé generaci Fabia II vyráběné v letech 2007 až 2015. Od roku 2010 byly atmosférické čtyřválce 1,4 a 1,6 litru nahrazeny přeplňovanými čtyřválci 1.2 TSI a 1.4 TSI. Atmosférický tříválec obchodně označený 1.2 HTP dostal úpravy pro nižší emise, ale další generace se už nedožil.

Ve třetí generaci, vyráběné v letech 2015 až 2021 se pod kapoty dostal už jen jediný atmosférický motor, a to tříválec 1.0 MPI. První přeplňovaný tříválec 1.0 TSI dostala Fabia III v roce 2017, vedle přeplňovaných čtyřválců 1.2 TSI a 1.4 TSI.

Fabia IV, vyráběná od roku 2021 je v nabídce s atmosférickým tříválcem 1.0 MPI, dále přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI a přeplňovaným čtyřválcem 1.5 TSI.

Na rozdíl od koncernu některé značky stále nabízejí atmosférické čtyřválce. Protože z obchodního označení není poznat, kolik má motor válců, zařadíme nejprodávanější malá auta do 6 let a do 200 000 korun do příslušných škatulek.

Atmosférický čtyřválec

Koncepce atmosférického čtyřválce byla dlouhou dobu nejvyužívanější. Čtyřválec má plynulý zátah a kultivovaný chod. Čím vyšší je objem motoru, tím větší je jeho pružnost a to znamená, že nemusíte tak často řadit. Vyšší objem je také zárukou plynulejších rozjezdů. V kategorii do 6 let a 200 000 Kč nejčastěji naleznete:

Renault Clio 1.2i, Renault Clio 1.6i, Suzuki Baleno 1.2 DualJet, Hyundai iX20 1.6 CVVT, Fiat 500 1.2, Kia Ceed 1.4i, Kia Rio 1.25i, Renault Twingo 1.2i, Hyundai iX20 1.4 CVVT, Peugeot 301 1.6 VTi, Opel Corsa 1.2, Ford Fiesta 1.25i.

Výkony vybraných atmosférických čtyřválců:

Hyundai iX20 1.6i 

Kia Ceed 1.4 CVVT

Opel Corsa 1.2

Přeplňovaný čtyřválec

Výhodou vyššího tlaku spalované směsi, který zajišťuje plnění motoru pomocí turbodmychadla je, že ze stejného objemu dostanete vyšší výkon a vyšší kroutící moment. Přeplňování také zajišťuje vyšší pružnost motoru a větší tažnou sílu již od nižších otáček. Turbo však zabírá s určitou prodlevou, a to některé řidiče nutí šlapat na plyn víc, než je nutné v zájmu zachování co nejlepší spotřeby. Spotřeba přeplňovaných motorů je více závislá na stylu jízdy než u motorů atmosférických. Přeplňované čtyřválce jsou také dražší a řada modelů se do “našeho” limitu 6 let a 200 000 Kč nevejde. Nejčastěji ve zvolené kategorii naleznete:   

Renault Clio 1.2 TCe, Opel Corsa 1.4 Turbo, Škoda Fabia 1.2 TSI

Výkony vybraných přeplňovaných čtyřválců:

Opel Corsa 1.4 Turbo 

Škoda Fabia 1.2 TSI

Atmosférický tříválec

Tříválce se v malých vozech začaly objevovat jako reakce automobilek na zvyšující se tlak evropské legislativy ke snižování emisí. Je to také chytrá cesta k tomu, jak nabídnout levné základní modely. Atmosférické tříválce patří hlavně do města, kde se nejezdí rychle. Mají dobrou spotřebu a jsou mimořádně nenáročné na údržbu. Rozjíždění s nimi vyžaduje více cviku než se čtyřválci. Konstrukční rychlost vozidel s maloobjemovými atmosférickými tříválci sice přesahuje dálniční limity, ale jezdit s nimi po dálnici je značně nekomfortní. Ve vysokých otáčkách tříválce vibrují, jsou hlučné a spotřeba by vás také nepotěšila. Na druhou stranu vás potěší, že díky nízkým cenám koupíte v kategorii do 6 let a do 200 000 nejzachovalejší vozy právě s atmosférickými tříválci. Vybírat můžete z těchto značek a modelů:

Dacia Sandero 1.0 SCe, Peugeot 108 1.0, Škoda Fabia 1.0i, Škoda Fabia 1.0 MPI, Kia Picanto 1.0, Hyundai i10 1.0, Citroen C-elysee 1.2, Toyota Aygo 1.0, Ford Fiesta 1.1, Škoda Citigo 1.0i, Peugeot 301 1.2, Mitsubishi Space Star 1.0.

Výkony vybraných atmosférických tříválců:

Dacia Sandero 1.0 SCe

Ford Fiesta 1.1

Peugeot 301 1.2

Přeplňovaný tříválec

Nejmodernější techniku pod kapotami malých vozů nyní představují přeplňované tříválce. Oproti atmosférickým tříválcům vykazují větší pružnost, takže nemusíte tak často řadit. Výkon zvýšený přeplňováním stačí na všechny jízdní profily, a dokonce i na dovolenou autem k moři. Aby přeplňovaný tříválec dobře táhl, nemusíte ho vytáčet jako atmosférický tříválec, takže vás nebude obtěžovat hlukem a vibracemi. Víc točit ho budete muset jen při rozjíždění. Při klidné jízdě se moderní přeplňované tříválce kultivovaností příliš neliší od čtyřválců. V nabídce ojetých vozů v kategorii do 6 let a 200 000 Kč najdete nejčastěji:  

Škoda Fabia 1.0 TSI, Škoda Rapid 1.0 TSI, Renault Clio 0.9 TCe, Dacia Logan 0.9 TCe, Citroen C-elysee 1.2 PureTech.

Výkony vybraných přeplňovaných tříválců.

Dacia Logan 0.9 TCe,

Škoda Fabia 1.0 TSI

Citroen C-elysee 1.2 PureTech

Jak si tedy vybrat?

Šestiletá malá auta na trhu mají relativně nízké nájezdy. Málokdo jezdí s malým vozem každodenní dlouhé štreky. Nejčastější výjimku představují Fabie, ale u nich je velký výběr, takže šance koupit vůz v dobrém stavu je v této kategorii opravdu vysoká. Obecně se ví, že žádnému motoru nesvědčí krátké jízdy, během kterých se nestačí zahřát na provozní teplotu. Čím má motor větší objem a čím víc má válců, tím déle mu trvá se zahřát. Takže čím kratší jsou vaše cesty, tím menší byste měli volit motor, a to nejlépe atmosférický. A naopak, čím delší jsou vaše cesty, tím lépe oceníte vyšší výkon vozu. V tomto případě může dilema vzniknout mezi atmosférickým čtyřválcem 1.6 a přeplňovaným tříválcem 1.0. Když oba mají podobné výkonové parametry, cenu, spolehlivost atd. tak nezbývá, než je oba vyzkoušet a rozhodnout se, jaký projev motoru vám vyhovuje víc.