Celý článek zpět

Test: Škoda Superb III

Testovaným vozem je zánovní Škoda Superb třetí generace. Máme tady auto, které není ani rok staré a má najeto 8 tisíc km. Patří do programu Auto ESA Premium v rámci, kterého si zákazníci mohou pořídit zánovní vozy za velmi zajímavé ceny.

2f
2f

Škoda Superb je u nás velmi oblíbené auto, a vlastně se není čemu divit. Na relativně levně servisovatelné platformě mqb nabídne Superb nevídaný prostor, ostře řezané linky i jednoduchou a spolehlivou koncepci.
A pak je tu samotné jméno. Tuzemští zákazníci si Superb zkrátka zapamatovali jako něco víc než jen obyčejného zástupce střední třídy. Ale je v něm něco natolik speciálního, abyste ho u nás viděli doslova na každém rohu?

Královský prostor i zpracování

Superb nabízí vážně obrovský zavazadelník, ale kdyby vám náhodou těch 660 litrů základního objemu zavazadelníku nestačilo, tak si jednoduše sklopíte zadní řadu sedadel a rázem je před vámi objem 1.950 litrů – lidově řečeno masakr. Ovšem to samé se dá říct i o prostoru na zadní řadě sedadel. Jestliže Suberb II nabídl před koleny hodně místa, tak III generace to posunula ještě o úroveň dál. Představte si to tak, že když jedete vepředu a něco si zapomenete na zadních sedadlech, tak musíte zastavit, abyste si tu věc vůbec vzali.

A když už jsme u srovnání s minulou generací, musíme zmínit jednu věc. Často slýcháváme, že kvalita výroby už není to, co bývala, alespoň, co se Superbu týče. Pravda je ale zhruba někde na půli cesty. Když si člověk dneska sedne do zachovalého dvojkového Superbu, je cítit že volba materiálů byla hodnotnější, to ale nemá co dělat s kvalitou výroby jako takové. Slícování nebo spasování trojkového Superbu je stále na skvělé úrovni.

2f
2f

Spolehlivost a budoucnost motoru

A co má náš testovaný Superb pod kapotou? Sdílená koncernová technika dovoluje použití osvědčených motorů, mezi které však v případě Superbu nepatřila vrcholná vznětová jednotka s výkonem 176 kW. Zkrátka, kdo chtěl silný Superb, musel ho mít v benzínu. A v benzínu je i náš testovaný vůz. Je tady motor z řady EA888 generace 3B, konkrétně jednotka 2.0 TSI o výkonu 140 kW a 320 Nm točivého momentu. Pravda je ale taková, že přesně s tímto konkrétním motorem, ukázala výkonová brzda něco kolem 164 kW a hned 360 Nm točivého momentu.

A ještě jedna zajímavost – oproti menšímu motoru 1,5 tady není vypínání dvouválců. Do budoucna tedy dobrá věc, relativně důležitá z hlediska spolehlivosti. Ba naopak oproti silnější verzi s výkonem 200kw, v koncernu zjistili, že pouze přímý vstřik vykazuje nadměrnou kouřivost a tím pádem se daleko dřív ucpává filtr pevných částic. Tento motor našeho testovaného Superbu má kombinaci přímého i nepřímého vstřiku paliva, tak jako měla dřív 206. Je tam MPI i FSI, ale pro řidiče je nejdůležitější že 140 kW. 2.0 TSI je to nejspolehlivější, co do budoucna bude v těchto autech jezdit.

Testujeme jízdní vlastnosti Superbu

Jak náš Superb jezdí? S trochou nadsázky se dá jeho projev shrnout tvrzením, že tím lépe, čím má menší kola. Jestli si říkáte, že je to naopak, tak není. Měkčí a houpavější nastavení auta totiž dokonale odpovídá klidným a komfortním přesunům. Když ale na Superb dáte 19palcová kola, tak na rozbité cestě začnou mlátit do auta a z jindy vyspělého a uvolněného Superbu udělají až otravný celek.

Cesty se tohle auto drží velice zdatně, a i když opět celkově měkčí nastavení auta zprvu působí, že Superb moc schopný nebude, tak rozhodně nejezdí špatně. U verzí před modernizací moc neoslnily brzdy, Škodovka tak v rámci faceliftu sáhla i k modifikaci brzdové soustavy. Testované auto tedy už nebrzdí špatně.

Superb je poměrně přesný, při vysoké rychlosti příjemně klidný, neruší vás vyšší aerodynamický hluk, a i když zastaralou kabinou moc nepřekvapí, je tu ergonomická promyšlenost a částečně i jednoduché otočné ovládání. A i tohle je důvodem, proč nás Superb v Čechách baví.

2f
2f

Výkon a spotřeba

Co do jízdy se dá Superb hodnotit velice dobře. Pružnost vozu je na mnohem vyšší úrovni, než by člověk vůbec čekal. Neoslní vás ani tak samotným výkonem, ale hlavně linearitou – zátah motoru začíná opravdu gradovat někde kolem 2.800 až 3.000 otáček a stále roste. A i když na konci otáčkového spektra nemá výraznější špičku, tak nepoleví až do svých 6.500. Takže ze Superbu se stává velmi svižné auto.

Pokud Superbem jedete normálně a klidně, tak vám dělá radost, protože spotřeba okamžitě padá pod 7 l Naturalu 95 na 100 km. A když budete jezdit úplně běžně, dostanete se na průměrnou spotřebu někde kolem 10 litrů.

Spojení se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou, nijak neskřípe, občas má auto trochu ospalejší reakce při rozjezdech z křižovatek, nebo při běžné jízdě drží převodovka motor až příliš nízko. Toto je pochopitelně kvůli nižším emisím.

Závěrem: jezdí královsky a je spolehlivý i do budoucna

Na první pohled testovaný Superb moc neokouzlí, má ale skvělý motor a z výbavy vám nic nechybí. A cena? Ta je nižší než 900 tisíc korun, což v podstatě za nové, praktické a spolehlivé auto, je více než dobrá investice. Tato Škoda Superb třetí generace je jasnou volbou rozumu. A za to, co vám nabídne, toho vlastně ani moc nechce, a to královsky platí i do budoucna.

2f
2f
2f
2f