Celý článek zpět

Test: Volvo XC60

Švédská noblesa – bezpečně pětihvězdičková 

Výraz ojetina si musíme v tomhle případě dát tak trochu do uvozovek. Naším testovaným vozem je totiž verze posledního Volva, jaké si člověk může přát. Patří do programu Auto ESA Premium v rámci, kterého jsou v nabídce vozy mladší pěti let, s nízkým nájezdem a ve stavu prakticky úplně nových aut.

Naše testované tříleté auto není výjimkou. Vedle osobitého vzhledu a designu denního svícení ve tvaru již známého Thorova kladiva nabídne i exkluzivní dávku výbavy. A interiér, jehož design se v naší barevné specifikaci možná až nápadně blíží výtvarnému umění. A hlavně, odevšad na vás dýchne pověstné bezpečí těchto vozů.

Ostatně výsledek v nárazových testech Euro NCAP hovoří sám za sebe. V ochraně dospělých získalo testované Volvo hned 98 % a v celkovém hodnocení, kam patří třeba i vyhodnocení ochrany chodců či asistenčních systémů, bralo bez váhání všech pět hvězd. 

fotka 1

Interiér a zavazadelník – maximalizace bezpečí i prostoru  

Přední sedadla poskytují fantastickou míru opory, nicméně jsou možná trošku tvrdší, než byste čekali. Proč? Protože pouze při podobné tvrdosti sedadel zůstane vaše tělo přesně v takové poloze, aby se v případě nárazu mohla minimalizovat vaše zranění. O ještě tvrdší sedadlo už by se člověk mohl zranit, naopak v měkčím dojde k nechtěnému ohybu těla při nárazu, a to si ve Volvu kladou za cíl minimalizovat.

Podobného pocitu se člověk dočká také na zadních sedadlech. I zde mají jednotlivá místa k sezení poměrně výrazné boční vedení, tak aby posádka seděla vždy tam, kde má. Místa je ve všech směrech dostatek a ani by vás nenapadlo, že sedíte ve voze s délkou pouze do 4,7 metru. Uvnitř se XC60 zkrátka tváří, jako větší auto. A projeví se toto nějak na zavazadelníku? Vlastně ani ne, s hodnotou 505 litrů patří zavazadelník v XC60 k průměru. Má však naprosto pravidelný tvar a nabízené litry jste tak schopni využít na maximum.

dvě fotky 1
dvě fotky 1
dvě fotky 2
dvě fotky 2

Motor – vše pro kultivovaný projev

Pod kapotovou najdeme dvoulitrový vznětový čtyřválec z moderní generace motorů Volvo, které byly představeny v roce 2013. A všechny se pyšní stejným technickým základem. Jejich příbuznost dovolila snížit výrobní náklady a mohou tak být vyráběny na stejné lince.

Zajímavostí motoru je integrování hned dvojice vyvažovacích hřídelí do jeho bloku a také přidružený dvouhmotový setrvačník, který má v sobě zabudovaný i kyvadlový tlumič torzních kmitů. Že ani takové technické řešení nemusí ke kultivovanosti běhu motoru dostatečně stačit, ještě poměrně nedávno dokazovalo nové Volvo XC90. Tady v našem testovaném voze se ale nic podobného neděje. A pokud zrovna nezrychlujete na plný plyn, tak ve Volvu XC60 vládne klid a pohoda. 

Varianta D4 není vrcholem nabídky, ale poskytuje solidních 140 kW a hned 400 Nm točivého momentu. Zda takový motor Volvu XC60 s hmotností 1866 kg stačí, tak to se dozvíme dále v testu.  

fotka 2

Na švédských silnicích asi moc děr není

O pohon všech kol se stará chytrá mezinápravová spojka, která briskně připojuje zadní kola. A jelikož se tak stane ještě před samotným prokluzem předních kol, argument že testované Volvo není plnohodnotná čtyřkolka, už neplatí. Přesto charakter vozu moc neodpovídá použití mimo silnice. Auto má tužší naladění podvozku, které člověka tak nějak automaticky naučí vyhýbat se dokonce i menším dírám. A právě komfort pružení je u tohoto Volva kritizován nejčastěji. Ale stačí, aby se silnice jen na malý moment zlepšila a rázem je cestování v tomhle voze doslova radostí. 

Chování osmistupňové převodovky je vysloveně sametové. Má také příjemně dlouhé kvalty a na dálnici tak budete na osmý stupeň jezdit v pásmu okolo dvou tisíc otáček za minutu. To samozřejmě příznivě nahrává spotřebě paliva. Ta přesto není úplně nízká, protože tohle Volvo používá k redukování emisí záchytný katalyzátor LNT a jak známo ten potřebuje sem tam nějakou tu kapku nafty. Takže výsledná spotřeba je nějakých 8 litrů na sto km.

Celkový projev Volva XC60 tak až na situace, kdy jedete po špatné cestě, připomíná chování vozů vyšších tříd. Pod kapotou sice již nemáme pětiválec, dynamika je ale ve většině případů naprosto dostatečná.

dvě fotky 3
dvě fotky 3
fotka 3

Tre Kronor – bezpečí, luxus, pohodlí   

Na závěr ještě zmiňme kvalitu vozu. Tohle zánovní Volvo samozřejmě žádný problém nemá. Nicméně u druhé generace modelu XC60 se občas objevily svolávací akce. Inu přesun Volva do čínských končin se zjednodušeně řečeno, neobešel bez problémů. Ale zákazník se po kontrole v autorizovaném servisu ničeho bát nemusí – Volvo vše perfektně vyřeší.

Takové je tedy Volvo XC60. Nesmírně tiché a příjemné auto, se kterým to zrovna není na závodění po silnici, ale proč taky s Volvem. Jeho největší nevýhodou zůstává samozřejmě cena. Za testované auto s tímto motorem dáte minimálně 1,3 milionů korun. A našlapaná výbava Inscription, tak za tu se platí zlatem. Jenomže naše testované Volvo se prodává za částku lehce přes 900 tisíc korun a na to, že vypadá v podstatě jako nové, je to hodně zajímavé.

Testované Volvo XC60 je skvělým společníkem pro každého, kdo na svých cestách miluje snoubení luxusu a pohodlí. Na dlouhých cestách je to neobyčejně příjemné auto, které vás v tichosti odveze do stovky kilometrů vzdálených míst. A i když třeba někdy nepotěší spotřebou, nebo nejměkčím podvozkem, tak je to auto, které s noblesou zvládne prakticky vše.

fotka 4
dvě fotky 4
dvě fotky 4
fotka 5