Ford Focus druhé generace vsadil na výrazně usedlejší design než předchůdce. Zlepšily se jízdní vlastnosti. I proto patří mezi nejžádanější ojetiny.
Široká paleta karosářských variant a příznivé ceny ojetých vozů jsou jen několika přednostmi z celé řady kladů, kterými Ford Focus druhé generace láká motoristy. Kromě hatchbacku se nabízí i v provedení sedan a kombi, nechybí atraktivní Focus CC, tedy kupé-kabriolet se skládací střechou z pevných dílců nebo sportovně pojaté varianty ST a RS s přeplňovaným pětiválcem Volvo o výkonu 166 respektive 224 kW. Dokonce vyjela limitovaná edice RS500 s motorem naladěným na výkon 257 kW. Stejně jako ostatní verze i sportovní modely mají pohon předních kol, díky propracované zadní nápravě ale disponují vynikajícími jízdními vlastnostmi téměř za každé situace.
Karoserie vozu opustila super moderní tvary, kterými upoutal při příchodu na trh předchůdce. Až do faceliftu v roce 2007 ji byly dokonce některými motoristy vyčítány až příliš usedlé tvary. Kritika ale nikdy nemířila do interiéru, jenž sází na kvalitní materiály s výbornou povrchovou úpravou. Plusem je také nabídka místa pro posádku, nedostatkem totiž nebudou trpět ani cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor hatchbacku nabízí objem pěkných 385 litrů, sedan přepraví náklad dokonce o objemu 526 litrů. Praktičtější kombi má však zavazadelník jen o velikosti 475 litrů, což je méně než nabízí řada konkurentů. Kupé-kabriolet poskytne zavazadlový prostor o objemu 534 litrů, avšak jen pokud nesundáte střechu. Ta totiž zabírá místo v nákladovém prostoru, který se tak scvrkne na 248 litrů.
Přístup do motorového prostoru je řešen výhradně klíčkem, zámek kapoty najdeme pod znakem automobilky. Zde je často vystaven různým výstřelkům počasí, což může vést k jeho zadrhávání. Proto se doporučuje zámek tak dvakrát do roka promazat, což je vyzkoušená a účinná prevence. Nabídka pohonných jednotek byla dostatečně bohatá. Přitom už základní benzinový motor o objemu 1,4 litru a výkonu 59 kW mnohým řidičů stačí. Největší oblibě se ale těší povedené šestnáctistovky o výkonech 74 či 85 kW. Osmnáctistovka a dvoulitr tak rozšířeny nejsou. Za velmi úsporné platí turbodiesely 1.6 TDCi o výkonech 66 a 80 kW ze společného vývoje automobilky Ford a koncernu PSA Peugeot Citroën, z hlediska spolehlivosti ale ideální volbou nejsou. Mezi turbodiesely ale lze zvolit i silné dvoulitry o výkonu 81 či 100 kW nebo motor 1.8 TDCi/85 kW, zejména u něj při vyšším kilometrovém proběhu ale pozor na stav turba. Do prodeje se dostal také motor 1.8 FFV/92 kW upravený pro spalování cenově dostupnějšího paliva E85, tedy směsi etanolu a benzinu. Ať už zvolíte jakýkoli motor, na vůz by měl mít sil dostatek. Výhodou jsou přesné manuální převodovky a především precizně nastavený podvozek, který zajistí potřebný jízdní komfort a doslova vynikající jízdní vlastnosti. Proto Ford Focus sedne i řidičům vyznávajícím sportovnější jízdní styl.
Jak plyne z různých statistik poruchovosti, Focus druhé generace patří k těm spolehlivějším vozům. Pozor si dejte na motory 1.6 TDCi, kde existuje zvýšené riziko problémů s turbem, EGR ventilem a úniky oleje. Na poměrně složité zadní nápravě mohou při vyšším kilometrovém nájezdu vznikat vůle, což vede až k rozhození geometrie náprav, zhoršování jízdních vlastností a nadměrnému opotřebení pneumatik. Pokud jsou ale silentbloky zadní nápravy v dobrém stavu, není se čeho bát. Před koupí prověřte funkčnost klimatizace, někdy se objeví také porucha snímače polohy plynového pedálu.
Jak prozradil nárazový test Euro NCAP v roce 2004, Ford Focus druhé řady patří mezi vozy nabízející vysoký bezpečnostní standard. Za ochranu posádky při nárazu totiž dostal plný počet hvězd, tedy pět. Ochrana dětí cestujících v autosedačkách byla techniky Euro NCAP ohodnocena čtveřicí hvězd z maximálních pěti, což je taktéž velice dobrý výsledek. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si automobil připsal dvě hvězdy z maximální čtyř možných.