Moderní a cenově dostupný korejský automobil je postrachem západoevropské konkurence. Na trhu ojetin zatápí řadě jiných vozů i cenou, která je vzhledem k užitné hodnotě opravdu lákavá.
Již předchůdce cee´du, Kia Cerato, přinesla určitá kvalitativní zlepšení ukazující na posun v oblasti výroby korejských vozů. Skutečným přelomem se však pro automobilku Kia stal až model cee´d, který přidělal nejednu vrásku evropským konkurentům. Kia Ceed vyjel na evropské silnice v roce 2006, o tři roky později prošel modernizací a v roce 2012 jej nahradil model druhé generace. První řada se postupně na trhu objevila ve verzích tří a pětidveřový hatchback a kombi pod názvem Sporty Wagon (zkráceně SW). Po technické stránce je vůz technicky shodný s Hyundaiem i30, automobilka Kia totiž patří značce Hyundai a použití stejné podvozkové platformy i motorů výrazně šetří investice nutné na vývoj vozu. Určité odlišnosti se u těchto dvou modelů ale i tak najdou, zejména pokud jde o kombi.
Jak to tedy s tím kombíkem je? Kia cee´d SW nabídne proti kombi Hyundai i30 méně místa v oblasti kolen pro cestující na zadních sedadlech, přesto je tu prostor dostatečný. Na druhou stranu má ale o celých 120 litrů větší zavazadelník, jehož objem činí 535 litrů. Hatchback Kia Ceed disponuje zavazadelníkem o objemu 340 litrů. Palubní deska vozu působí přehledně, použité materiály vyvolávají dojem kvality. Ne jako u starších modelů korejských vozů, kde byl interiér spíše ostudou. Tady je vidět jasný a velký kvalitativní posun vpřed. Sedadla můžeme označit jako průměrná, poskytnou dostatek pohodlí i pro delší cestování, v rámci třídy ale najdeme i vozidla s lépe tvarovanými sedačkami.
Až do roku 2009 se Kia ceed vyráběla s velice výkonným základním motorem, alespoň vzhledem k jeho objemu. Benzinový čtyřválec 1.4 CVVT totiž nabídne rovných 80 kW, což v praxi znamená na čtrnáctistovku skutečně svižné svezení. Díky tomu stačí v běžném provozu prakticky každému řidiči. Po modernizaci byl ale výkon motoru snížen na 66 kW. To je hodnota pro vůz této velikosti stále dostačující, ale temperamentu už motor nemá tolik. Pod kapotou může být také benzinový motor 1.6 CVVT o výkonu 90 nebo 92 kW, ten rozhodně nezklame. Není ale moc častý, protože většina motoristů zvolila levnější čtrnáctistovku. Dvoulitr CVVT o výkonu 85 kW taktéž nepotkáte často a vzhledem k povedeným menším motorům je prakticky zbytečný. Špatně si nestojí ani turbodiesely 1.6 CRDi VGT o výkonu 66 nebo 85 kW a 2.0 CRDi VGT pracující s výkonem 103 kW. Jak již z označení plyne, všechny disponují technologií proměnné geometrie lopatek turba a s vozidlem nemají potíže. Cee´d má dobře naladěný podvozek, jež si poradí s nerovnostmi, kterých není na českých komunikacích zrovna málo. Solidní práci odvádí také v zatáčkách, avšak musím mít všechny podvozkové komponenty v dobré kondici.
Na zavěšení náprav cee´du totiž nezřídka vznikají vůle, což je dáno menší odolností použitých silentbloků. Ty samozřejmě dostávají na poničených českých silnicích dost zabrat. Některé ojeté vozy mají i tlumiče na konci životnosti a o výměnu se mohou hlásit také ložiska kol nebo spojka. Nepříjemné vůle vznikají nejen na podvozku, ale i v řazení, které pak ztrácí na přesnosti. Rychlému opotřebení podléhají dokonce i stěrače. Žádným tajemstvím nejsou poruchy originálně montovaného autorádia Siemens, na tento problém byla dokonce svolávací akce. U některých vozidel si můžete všimnout ještě jedné nepříjemnosti, a to vrzání pedálů. Naopak dobrou zprávou je zdařilá antikorozní ochrana karoserie.
Nárazový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala Kia cee´d v roce 2009, tedy po modernizaci. Za ochranu posádky při nehodě získala pět hvězd z pěti možných, ochrana dětí v autosedačkách byla ohodnocena čtyřmi hvězdami z maximálních pěti. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si automobil připsal dvě hvězdičky ze čtyř možných.