Malý automobil Toyota Yaris platí za vzor spolehlivosti. Dokazují to různé statistiky i zkušenosti automechaniků. Motorizace přitom nehraje žádnou roli.
Hatchback Toyota Yaris druhé generace sjížděl z výrobních linek mezi lety 2005 a 2011. Tehdy totiž dostal slovo stejnojmenný nástupce. Yaris láká motoristy jak na svou vyhlášenou spolehlivost, tak na velice úsporný provoz a opravdu dobré jízdní vlastnosti. Přitom nejde o žádný kostitřas, když si i s typicky českými komunikacemi umí poradit ke spokojenosti posádky. Klad představuje také precizní dílenské zpracování a vydařená volba materiálů.
Již při prvním pohledu do interiéru upoutá pozornost centrálně umístěná přístrojová kaplička. Toto řešení nemusí vyhovovat každému, protože přístroje jsou mimo periferní vidění řidiče sledujícího dění před vozidlem. Naopak každý pak ocení kvalitní plasty palubní desky i jejich zdařilou povrchovou úpravu. Navíc zde najdete dostatek odkládacích míst. Sedadla zajistí dostatek pohodlí i při delších cestách a nedostatkem prostoru nebudou trpět ani cestující vzadu – pokud tedy mají sedačky ve standardní poloze. V případě nutnosti je totiž lze posunout vpřed a tím zvětšit zavazadlový prostor, jehož základní objem činí pro tuto třídu průměrných 270 litrů. Karoserie typu hatchback je zárukou dobrého přístupu k zavazadlům za všech okolností.
Pohonné jednotky Toyoty Yaris se vyznačují vysokou spolehlivostí a úsporným provozem. Nabídka začíná benzinovým litrovým tříválcem, který mile překvapí ochotou plnit řidičova přání i kultivovaným projevem. Žádné nepříjemné vibrace jako u některých konkurentů se v případě toyoty nekonají. Jistě, vůz s litrovým agregátem se cítí nejlépe ve městě, ale ni mimo něj jeho 51 kW zcela nepropadá. Navíc se spotřebou vejde do šesti litrů i při svižné jízdě. Okolo šestilitrové hranice se pohybuje také spotřeba třináctistovky disponující výkonem 64 nebo 74 kW. I ve slabším provedení je samozřejmě na klikatých okreskách a ve stoupáních rozhodnější než litr. Tyto dva motory jsou nejčastější a pokrývají potřeby většiny motoristů. Setkat se lze i s jednotkou 1.5 16V/80 kW a 1.8 VVT-i o výkonu 98 kW. Spíše ale narazíte na povedený turbodiesel 1.4 D-4D o výkonu 66 kW. Není to žádný trhač asfaltu, ale vyhlášený spořílek, jež potěší každého prakticky založeného motoristu. Motory mohou být kombinovány jak s přesnou pětistupňovou manuální převodovkou, tak s robotizovanou převodovkou MMT. Ta však řadí v určitých situacích poměrně necitlivě, což komplikuje parkování do řady stojících aut nebo pomalé popojíždění. Manuál Yarisu zkrátka sluší víc. Podvozek automobilu potěší precizním naladěním, díky němuž si vede velmi dobře jak v zatáčkách, tak třeba na městské dlažbě, kde dokazuje, jak dobře tlumí nerovnosti. Po jízdní stránce jde jednoznačně o velice vydařený vůz.
To platí také o spolehlivosti, o níž by šlo psát celé romány. Kvalitu Toyoty Yaris vychvalují například statistiky německé společnosti TÜV, která sbírá data ze svých stanic technických kontrol rozmístěných po celém Německu. Nejčastějším problémem japonského vozu je praskání žárovek v potkávacích světlometech. Jde o drobnost, ale radost z ní mít nikdo nebude. Zejména pokud má měnit žárovku v pravém světlometu, kam je špatný přístup. Nepotěší ani malá odolnost výfuku vůči korozi nebo u některých vozidel se objevující vrzání spojkového pedálu. Občas se objeví také hučící ložisko kola, které se tak hlásí o výměnu.
Nezávislým bariérovým testem Euro NCAP prošla Toyota Yaris v roce 2005, tedy současně s uvedením na trh. Za ochranu posádky při nárazu dostal vůz pět hvězdiček z pěti možných, bezpečnost dětí v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdami z maximálních pěti a za ohleduplnost při střetu s chodcem si Yaris připsal dvě hvězdy ze čtyř. Po stránce bezpečnosti si tedy stojí dobře.