BMW řady 3 zaujme především sportovněji založené řidiče. Vynikající jízdní vlastnosti a atraktivní, až agresivní design dělají z tohoto vozu vyhledávanou ojetinu.
Trojkové BMW tradičně sází na pohon zadních kol, avšak lze jej pořídit i s pohonem všech kol xDrive, kde dochází k připojení druhé nápravy až při prokluzu kol. Model uvedený v roce 2005 pod kódovým označením E90 vyjel ve variantě sedan, ale i jako kombi (E91), kupé (E92) a kabriolet (E93). Kombi je na trhu s ojetými vozy k vidění nejčastěji, proto jej lze pořídit za nižší cenu než sedan. Některé vozy jsou v atraktivním M-packetu, který nejen vylepšuje jejich vzhled, ale i jízdní vlastnosti. Jeho základem je totiž sportovněji laděný podvozek stavící na jiných tlumičích než má standardní provedení. Ještě o pořádný kus dál je sportovní BMW M3 poháněné výhradně osmiválcem o objemu čtyři litry a výkonu 309 kW.
Interiéru je nezřídka vytýkána plochá palubní deska bez nejmenší známky orientace na řidiče. To je proti předchozím generacím trojkové řady významná změna, která nemohla mezi příznivci BMW zůstat bez povšimnutí. Výtky také někdy míří k plastu palubní desky, který působí na vůz prémiové značky poněkud lacině. Mercedes či Audi mají znatelně pohlednější interiér. Naopak kladem jsou nízko ukotvená pohodlná sedadla, která pozitivně ovlivňují těžiště vozu. Automobily vybavené sportovními sedadly doslova nadchnou, ale ani standardní sedačky nejsou vůbec špatné. Prostor pro posádku můžeme označit za dostačený, nikoli velký. A zavazadelník? V případě sedanu a kombi můžete očekávat shodný objem 460 litrů, kupé nabídne o 20 litrů menší prostor. Kabriolet převeze náklad o objemu 210 až 350 litrů, v závislosti na poloze střechy, která se skládá do zavazadelníku.
Pod kapotu automobilu se dostala celá řada motorů. Nejslabší z benzinových motorů se ukrývá pod označením 316i. Jedná se o šestnáctistovku o výkonu 90 kW a vyhovovat bude jen klidnějším řidičům. Stejně tak dva nejslabší turbodiesely nejsou žádní trhači asfaltu. V obou případech jde o čtyřválcové dvoulitry, pod označením 316d najdete diesel o výkonu 85 kW, 318d má výkon 90 kW - tedy ve slabším provedení. Jako 318d byl totiž uveden i dvoulitrový turbodiesel o výkonu 105 kW. Ideál ale představuje až dvoulitrový turbodiesel 320d o výkonu 120 kW. Jeho silnější provedení slibují ještě lepší svezení, avšak do výroby se dostaly až po facelliftu a modernizaci, která přinesla i Start-Stop systém. Ten však negativně ovlivňuje spolehlivost a většině motoristů k srdci nepřirostl. To platí obecně pro vozy všech značek. Vůbec nejlepším turbodieselem je řadový šestiválec pod označením 330d (180 kW) či 335d (210 kW), ale i slabší naftové šestiválce jsou excelentní. Jízda za sedm litrů jim nečiní potíže a přitom disponují obřím výkonem. Kdo je ochotný připlatit si za spotřebu, bude nadšený z benzinových šestiválců s vynikajícím zvukem. Jízdní vlastnosti BMW 3 řady E90 jsou jedním slovem excelentní. Automobil drží v zatáčkách jako přikovaný, těží z přesného řízení a řazení. V tomto směru bavorák doslova drtí všechny konkurenty. Tlumení nerovností je ale jiná disciplína a zde už tolik nevyniká. Zejména zvukový doprovod je při přejezdu větších nerovností dost citelný.
Známé jsou vůle na táhlech předního příčného stabilizátoru nebo ve spojovacích tyčích řízení. Setkat se můžete s vozy, jimž se mlží přední světlomety následkem průniku vlhkosti, postupem času se objevují vůle v silentblocích zadní nápravy. Model 335i se občas potýká s kolísáním volnoběžných otáček.
Nárazový test absolvovalo BMW řady 3 modelové provedení E90 v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu dostal vůz pět hvězdiček z pěti možných, tedy maximální počet. Bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách byla ohodnocena čtyřmi hvězdičkami z maximálních pěti a ohleduplnost při střetu s chodcem jednou hvězdou ze čtyř možných.