Celý článek zpět

Co budete lít do nádrže svého nového vozu?

Možná jste už vyřešili otázku, jestli si raději koupíte sedan, nebo kombík. A jestli má být v červené, nebo modré metalíze. Ale už útočí další zásadní dilema: benzín, nebo nafta? Co je pro vás výhodnější? 

Pokud byste kupovali auto před rokem 1989, nic podobného byste řešit nemuseli. Vlastně byste ani neměli potíže s výběrem auta. Vzali byste, jaké by zrovna bylo k mání – a lili byste do něj s velkou pravděpodobností benzín. Na naftu jezdili totiž jen vyvolení, co si dovezli vůz ze zahraničí, třeba nějakého luxusního „meďoura“. 

Po revoluci jsme se my Češi do nafty zamilovali. Kvůli ceně především, protože nic jiného se tehdy moc neřešilo. Až ovšem došlo na emise, a taky jsme si uvědomili, že naftový motor je vedle benzínového jako hlučný řemeslník vedle kultivovaného středoškolského profesora.


Jenže dnes jsou ceny obou paliv v podstatě stejné, takže vzniká zmíněné dilema. Podle čeho byste si měli vybrat motor svého auta, aby to odpovídalo vašim potřebám?

fotka 1

Patříte mezi naftaře…


Kolik najezdíte: Když už jedete v autě, frčíte nejčastěji po dálnici? Dojíždíte denně do práce z Karlových Varů do Prahy a víkendy trávíte na chalupě na opačném konci republiky?

Najedete-li ročně 15 až 20 tisíc kilometrů a ještě přitom často vozíte víc lidí nebo větší náklad, pak je pro vás určitě vhodnější naftový motor.

S čím musíte počítat: Měli byste vědět, že za auto na naftu zaplatíte víc. Taky musíte počítat s tím, že jste si pořídili citlivku a v servisu budete častěji, než je vám milé. Jednou to bude chtít výměnu filtru pevných částic, jindy setrvačníku a pak zas turbodmychadla. Pořád něco.

Co se vám bude líbit: Za zvýšenou péči se vám ovšem naftový motor odmění nižší spotřebou. A protože jezdíte dlouhé štreky, potěší, že takové auto při správné péči najezdí klidně přes půl milionu kilometrů. Kdepak benzín!

fotka 2

… nebo benzíňáky?


Kolik najezdíte: Nejvíc kilometrů nasčítáte po městě na trasách zaměstnání – škola – kroužky – nákupy? Jestli vám to nehodí víc než 15 tisíc ročně, váš nejlepší kamarád bude benzín. Benzínový motor se rychleji „dostane do varu“, na popojíždění se tedy hodí podstatně lépe.

S čím musíte počítat: Benzin je o fous dražší a benzinový motor víc „žere“. A má menší životnost, tudíž auto rychleji ztrácí na ceně.

Co se vám bude líbit: Vůz na benzín je levnější než diesel, zaplatíte méně za servis i za povinné ručení. Benzinový motor je odolnější, není tolik háklivý, když nestihnete vyměnit olej v termínu, a vlastně ani na kvalitu paliva. Je méně hlučný a při jízdě budete mít pocit, že jedete mnohem rychleji, než vám říká tachometr. Jo, a v zimě nebudete mít problém nastartovat, protože benzín jako látka se mrazu nelekne.

Když si to shrneme, asi největší hloupost, jakou byste mohli udělat, je pořídit si diesel, abyste s ním mohli vozit staré rodiče na nákupy do sousední ulice.

fotka 3