Celý článek zpět

TEST: Range Rover SDV 8 – To nejlepší v naftě!

V posledních letech se zdá, že vývoj automobilů míří směrem, kterým se praví milovníci čtyřkolových krás nějak nemohou vždy ztotožnit. Na scéně se objevují stále větší displeje, zatímco motory se zmenšují na velikost kapesních edic, což nějak nekoresponduje s naší představou o skutečné zábavě za volantem.

A co teprve ta armáda otravných asistentů, co nám mají začít připomínat, že auto by mělo řídit skoro samo? No, řekněme si to na rovinu, takové auto zkrátka přestává být tím pravým ořechovým pro řidiče, který hledá v jízdě potěšení. A pak, když se naskytne příležitost usednout do něčeho, co má na kontě už devět let a vůni minulosti, najednou si uvědomíme, jak ten svět byl ještě před pár lety vlastně celkem v pohodě. Ach jo, přátelé!

Dneska tady máme Range Rover SDV8 s tím nejlepším, co můžete v naftovém světě mít – osmiválcem SDV8. Pojďme se podívat, jak je na tom náš motor, co se týče spolehlivosti. Na rovinu, 4,4l V8 na naftu je prostě to nejlepší, co si můžete přát. A to nejen kvůli výkonu – 340 koní a 700 Nm točivého momentu, což není zrovna málo. Tohle auto zvládne tahat 3,5 tunový přívěs, a to bez sebemenšího problému.

Ale co je ještě důležitější, pokud jde o spolehlivost, tahle jednotka je o poznání lepší než problematický šestiválec z řady Ingenium, který kolem sto tisíc kilometrů skoro vždycky „kapituluje“ a je třeba se na to připravit. Ale i tak, vyhnout se tomu nedá a bohužel se musíte připravit na to, že oprava vás vyjde na zhruba 600 000 Kč jenom za materiál, aby vám udělali nový motor. Ne, tohle si nevymýšlím, tak to skutečně je.

Čtyři čtyřka, je sice náročná dáma na údržbu, ale když se k ní chováte jako ke královně, odmění se vám spolehlivostí. Jen si dejte bacha na olej, ten nesmíte nechat přestárnout, jinak se vám to může vymstít na kluzných plochách a ojediněle se stane, že se vám to celé „přilepí“ dole u kliky. A nezapomeňte, ideálně jednou za dva roky, dát celou tu mašinu pořádně proklepnout. Všechna těsnění musí být ve špičkovém stavu, protože jakákoliv nečistota, co se dostane do oleje, může dát oběma turbům pěkně zabrat. Když se turba začnou Mazat znečištěným olejem, máte zaděláno na pořádný průšvih. Na druhou stranu, pokud o tohle všechno pečlivě pečujete a nešetříte na servisu, může se z téhle lokomotivy stát jeden z nejúchvatnějších motorů, jaké ve světě moderních SUV můžete najít.

Možná o tom nevíte, ale tahle generace Range Roveru má jednu zásadní výhodu, a to je, že je daleko méně náchylná k vysvěcování světlometů. To znamená, že i když dlouho svítíte světlama, jejich světelný tok neslábne a vůz stále svítí jako nový. A když už jsme u toho vrcholného motoru, nesmíme zapomenout na vrcholnou výbavu Autobiography, která vás uvnitř na druhé řadě sedadel doslova obklopí luxusem. Je to prostě nejvyšší možná kategorie. Když si tam sednu, řeknu si, že ho už vlastně ani nechci řídit. Kamarádi, takhle nějak má vypadat luxus. Akorát pro ty z nás, kteří rádi vozí v autě něco velkého, tahle varianta výbavy není úplně ideální. Zadní sedadla nejdou sklopit. Kufr sice nabízí dostatek prostoru a objemu, ale na převážení dlouhých předmětů se tohle auto úplně nenarodilo. To je jenom tak, abyste věděli, s čím máme tu čest.

Tohle auto rozhodně není na to, abyste s ním neustále spěchali a řítili se silnicemi jako šílení. Osmiválec tu není jen tak pro srandu, ale aby vám poskytl ten správný nadhled a umožnil vám táhnout 3,5 tuny – což je mimochodem maximální hmotnost přívěsu povolená zákonem pro osobní auta. A tohle monstrum to zvládne utáhnout tak, že skoro ani nepoznáte, že něco táhnete. Musím říct, že ta nenucenost, s jakou se SDV8 verze Range Roveru pohybuje vpřed, je naprosto dechberoucí a je to zážitek, který se prostě nedá vyjádřit slovy. Osmiválcové naftové motory jsou obecně impozantní bestie, které z těchto vozů dělají něco úplně jiného, něco mimořádně noblesního.

A co se týče terénu, tak Range Rover nemá vlastně konkurenty, protože toto auto zůstává věrné svému dědictví už desetiletí. Je z něj nádherně vidět, a proto se i skvěle řídí. Ale srovnávat historii s terénními schopnostmi novější generace? To je úplně jiná liga. Terrain Response je tak chytrá věcička, která neustále kalkuluje, po jakém povrchu auto jede. Když to necháte na autopilota, tak se vám všechny tři uzávěrky diferenciálů přizpůsobují v reálném čase, nezávisle na sobě. To se zamyká, odemyká, auto neustále moduluje sílu na jednotlivá kola, abyste nezůstali viset v bahně a vyjeli, kam potřebujete.

A když už jsme u toho, vzduchový podvozek z vás udělá krále offroadu. Z normálních 220 mm můžete vyskočit až na 296 mm, což znamená, že nájezdové úhly z pohodových hodnot SUV se promění na brutální offroadové hodnoty – skoro 35 stupňů vepředu, 28 stupňů přechodový a 29 stupňů vzadu. A voda? Tu můžete brodit až do hloubky 90 cm. Když si člověk uvědomí tyhle vlastnosti, je skoro škoda, že Range Rover tolik vidíme v ulicích měst, a ne tam, kam odjakživa patří.

S tímhle motorem spotřeba kolísá kolem 10 litrů na 100 km, když pojedete opravdu opatrně. Ale pokud dáte autu trochu zatopit pod kotlem, spotřeba se snadno vyšplhá na 11 až 13,5 litrů. Osmiválec, kterým je tohle auto vybaveno, vám ale dává zážitek, který je úplně na jiné úrovni, a díky jeho lepší spolehlivosti ve srovnání se šestiválcovými naftovými motory je to jednoznačně ta nejlepší volba při koupi tohoto modelu. A když se o motor pořádně postaráte a dáte mu přesně to, co potřebuje, nebudete na tom vůbec špatně.

Ale bacha, i když se o motor postaráte, zbytek auta vás může překvapit nějakou tou nepříjemností. To se pak můžete údivem jenom smát. Protože co by v jiném autě byla drobnost za pár korun a hodinu práce, u Range Roveru se může lehce stát, že na opravu půjdou dva servisní dny, protože se musí auto skoro úplně rozebrat. A když už se na vás to štěstí usměje a něco se pokazí, je často lepší rovnou opravit i všechno ostatní, co by v budoucnu mohlo způsobit podobné problémy. Takže ano, vlastnictví Range Roveru může být opravdu pestrobarevné dobrodružství. Na druhou stranu, pokud svému vozu dopřejete tu nejlepší péči, odmění se vám plným nasazením, a věřte, že to stojí za to. A když už mluvíme o výkonu, máte ho tu k dispozici vždycky, když potřebujete.

Na palubě tohoto auta se cítíte, jako byste byli ve vlastním mikrosvětě. Je to ten pocit, že vlastně ani necestujete v tradičním slova smyslu – spíš se zdá, že se planeta pohybuje pod vámi a vy jen klidně sledujete, jak se přesouvá přesně tam, kam chcete. I ta nejrozbitější cesta se stává hladkou díky vzduchovému podvozku, který, mimochodem, už od čtvrté generace Range Roveru není tak náchylný k poruchám. A s 22palcovými brutálními litými koly, které máme díky výbavě Autobiography, je jízda ještě plynulejší.

Možná zaslechnete jemné povrzávání, ale nebojte, není to kvůli špatné kvalitě paluby. Je to prostě ten plast, který drží LCD obrazovky na zadních sedadlech, a když se trochu hýbe, vydává zvuk. Je to drobnost, ale v autě, kde by vám mohlo říkat pane, by to pravděpodobně někdo hned vyřešil. A kdyby byl Range Rover o trošku hlučnější, možná byste to ani nezaznamenali. Ale v tomhle autě, ať už jedete 50 nebo klidně 150 km/h, panuje hrobové ticho. Venku může být bouřka nebo za vámi může jet hasičský vůz s majákem, ale pokud máte trochu nahlas nastavený audio systém Meridian, který hraje opravdu skvěle, o vnějším světě nevíte. Což může být občas až nebezpečné, takže je důležité dávat pozor.

Na druhou stranu, díky tomu, že z tohoto auta je výhled opravdu skvělý, většinu času víte naprosto vše, co se kolem vás děje. S takovým nadhledem pozorujete svět okolo a cítíte se vnitřně vyrovnaní a klidní. A přesně tak by to mělo být. Takhle si představuji pravý luxusní zážitek. A charisma tohoto auta, které vás nenutí k rychlé jízdě, ale naopak vás přemlouvá, abyste si jízdu užívali pomalu, celému zážitku dodává na luxusu. Čtvrtá generace Range Roveru je tím autem, u kterého člověk pochopí, proč stálo tolik peněz.

Ačkoliv se bavíme o autě, které bylo vlastně představeno už v roce 2012, tak kromě středového displeje, který ale nabízí jedinečnou funkci umožňující rozdílné zobrazení pro spolujezdce a řidiče – jako bychom měli dva displeje v jednom, stáří vozu rozhodně není poznat. A to z jednoduchého důvodu. Materiály a zpracování kabiny jsou na tak vysoké úrovni, že si v ničem nezadá ani s těmi nejluxusnějšími modely od Porsche. Na palubě tohoto Range Roveru se cítíte, že sedíte v nesmírně cenném automobilu, do kterého se vyplatí investovat, ať už při koupi nového vozu, tak i při placení za servis, když auto zestárne. Tento pocit, že za své peníze dostáváte opravdovou hodnotu, je neocenitelný.

Tento Range Rover stojí o zhruba dva a půl milionu korun méně než v době, kdy byl nový. Ano, je to brutální rozdíl, ale pořád mluvíme o stroji, na který prostě musíte mít dostatek financí. Range Rover po vás bude chtít peníze, pokud s ním chcete jezdit a sbírat kilometry. Ale když do něj investujete, stane se jedním z absolutně nejlepších vozů, kamkoliv dorazíte. A to rozhodně stojí za to. Pokud tedy máte finanční prostředky, není těžké se do tohoto auta zamilovat. Navíc zůstává věrný svému původnímu konceptu – za volantem to není žádné moderní SUV určené jen na předvádění, ale čistokrevný aristokrat.