Celý článek zpět

Čekujeme technický stav aneb Rachotinám vjezd zakázán

Máte rádi Buráka, tu sympatickou hromadu rezavého plechu z animáku Auta (Cars)? My ano, protože je to dobrej kámoš, co pro Bleska McQueena udělá první poslední. Ale k nám na dvůr mezi ostatní ojetiny bychom ho nepustili, protože ojetina není rachotina… Sorry, jsme krutí. Proč?

Ne každý má rád Cars a ne každý staví na první místo charakter auta. Máme zákazníky, kteří mají o dost přízemnější představy. Potřebují hlavně, aby jejich auto jezdilo a byl na ně spoleh. Aby vždycky nastartovalo, nechcípalo na každé křižovatce a dovezlo je na dané místo včas.

Tihle lidé si nekoupí šunku jenom proto, že jim připomíná staré časy, kdy je dědeček stejným modelem vozil do školky. Proto vykupujeme jenom auta, která dostojí představám takových prakticky založených jedinců.

2f
2f

Stará láska dost často rezaví

Ale než dojdeme k závěru, že auto chceme, pořádně si ho proklepneme. To musíme, protože zas ne každá rachotina vypadá na první pohled jako rachotina. Dost často je to spíš „nahoře huj, dole fuj“ a pod nablýskanou kapotou se skrývá liška rezavá.
Kontrolujeme asi 100 položek. Je to hodně, ale zas ne tolik, když si představíte, že na druhé misce vah leží velká spousta peněz, o které přijdeme, když nás někdo podfoukne. A co hlavně, v sázce je penězi nevyčíslitelné bezpečí klientů, kteří nám věří do chvíle, než jim selžou brzdy, které jsme pořádně nezkoukli.
Stejně důležité jsou i papíry, tedy právně technické náležitosti. Jako jestli jinak „zdravé“ auto není kradené, v exekuci, nesplacené, nemá přetočený tachometr. To je pak stejný průšvih jako díry v motoru, ale o tom víc až jindy.

f

Od klobouku k botám

Při hledání možných technických průšvihů jsme jako vytrvalí jak buldoci, všeteční, neúnavní, neúplatní, důkladní až otravní. Nesmí nám nic utéct, když kontrolujeme těchto 7 oblastí (žádnou další už auto ani nemá):

  1. motor, spojka, převodovka
  2. výfuk, chlazení, baterie
  3. řízení, tlumiče, brzdy, kola, pneumatiky
  4. karoserie, lak, vnější prvky, autoskla
  5. interiér, elektrické prvky, zamykací systémy, elektronika
  6. topení, klimatizace, ventilace
  7. pasivní prvky bezpečnosti, ostatní výbava
f

Co vídáme dnes a denně?

Život je pestrý, takže i možných nesrovnalostí je spousta. Představíme vám aspoň ty
nejčastější:

Celkově mizerný technický stav

Speciálně u dieselů vídáme nefunkční filtry pevných částic a s tím spojené poškození celého systému od vstřiků dál. Věřte, nic pěkného.

Řádící korozi

Rez je plíživý nepřítel každého auta. Když jí včas nedáte stopku, sežere vám ho. Vídáme ji hlavně na podvozku a nosných prvcích karoserie.

Zbastlené opravy

Co my už viděli diletantsky udělaných zásahů, hlavně po velkých nehodách – a to včetně poškozených identifikátorů, přes jejichž dobrý stav ovšem nejede vlak. Míváme pochybnosti, jestli zlaté české ručičky nejsou trošku… rezavé.

Ne-bezpečnostní prvky

Mají chránit pasažéry, ale nefungují. Airbag je zaseklý, pásy se nenavinují (možná už ani nejsou originální), asistenční brzdové systémy nebrzdí… Přátelé, od takového vozítka dáváme ruce pryč!

Koktejl namíchaný z výše uvedeného

Když se spojí více potíží a k tomu se přidá nefunkční výbava, pardon, to není nic pro nás ani pro naše klienty.

f

Je vám už asi jasné, že když nám někdo svěří k prodeji zánovní auto, na němž ani největší hnidopich z nás nenajde jediný škrábaneček, odchází od nás s pytlem zlata.
A jestli jste dočetli až sem, můžete se těšit na další díl, kde si posvítíme na čekování původu aut. Bude to napínavý!

2f
2f