Celý článek zpět

Používáte mlhovky správně?

Nejste si jisti, kdy mlhovky zapnout a kdy ne? Dobrou pomůckou je v mlze dělat to, co by podle vás měli dělat řidiči jedoucí před vámi, za vámi nebo proti vám. U nich totiž, na rozdíl od sebe, můžete chyby nebo správnou volbu v právě panujícím počasí posoudit okamžitě.

V autoškole se učí: “Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.”

Zdá se to jednoduché, ale uhlídat to v praxi, zvlášť když se střídají úseky s normální a sníženou viditelností, vyžaduje hodně pozornosti navíc. Přepínání mlhovek většinou není součástí řidičské rutiny, jako třeba přepínání dálkových a potkávacích světel, protože mlhy zas tak často během roku nejsou

Vytvořte si rutinu

Na podzim je dobré si zopakovat, jak se ve vašem autě zapínají a vypínají zadní a přední mlhovky, tedy pokud ty přední máte. Naučte se spínač nahmatat, aniž byste ho museli sledovat očima. Sledujte pouze kontrolky. Když se naučíte mlhovky rychle přepínat, aniž byste museli klopit zrak tam někam dolů doleva, tak jste na podzimní mlhy z větší části připraveni.

Vnímejte, jak svítí ostatní auta

Když vjedete do mlhy, zapněte všechny mlhovky, které máte. Když z mlhy vyjedete, mlhovky vypněte. Pokud jste si přepínání mlhovek nacvičili, je to jednoduché. Někdy si nejsme jistí, když je mlha jen tak napůl, zda je nechat mlhovky svítit nebo vypnout. Pokud kolem nejsou žádná auta, nechte je zapnuté. Když je kolem vás provoz, vnímejte, jak se auta vynořují z mlhy a zase do ní vjíždějí. Přesně takhle mizíte a zase se objevujete ostatním vy, a to vám pomůže mlhovky používat správně.  

Upozorňujte zapomnětlivce

Řidiči často zapomínají, že automatické přepínání světel z denního na noční svícení během dne v mlze nefunguje. Proto jsou často vidět auta zezadu úplně zhasnutá a zepředu chabě osvětlená diodami denního svícení. Další spíš otravná, než nebezpečná věc je zapomenutá rozsvícená zadní mlhovka. I když snaha někoho upozornit bliknutím se často míjí účinkem, nerezignujte na ni. Bliknutí zepředu většinou řidiči pochopí. S blikáním zezadu je to horší, ostatní ho často chápou jako nějaký druh agrese. Tady pomáhá zvětšit odstup a blikat jen krátce s dlouhými pauzami, aby ten před vámi pochopil, že ho nechcete předjíždět a začal přemýšlet o co vám jde.    

Přední mlhovky a dálková světla

Vyhláška říká jasně, že přední mlhovky nesmí svítit, pokud není mlha, sníh atd. Když je někdo zapomene vypnout, většinou je to méně otravné než zapomenutá zadní mlhovka. Když je někdo zapomene zapnout, tak je na tom stejně, jako auta, která jimi vybavená nejsou. Bez předních mlhovek se dá jezdit i v husté mlze a rozdíl s nimi a bez nich není tak velký, aby byly povinné. Skutečně zásadní zhoršení uvidíte, když v mlze, sněhu nebo dešti rozsvítíte dálková světla. Zvedne se před vámi bílá stěna a nepomohou vám ani nejmodernější přední mlhovky.

Vidět a být viděn

Je to sice klišé, ale bez toho jde v autě o život. Z tohoto hlediska je lepší nechat zadní mlhovku zapnutou, když už mlha není než ji zapomenout zapnout, když je potřeba. Myslete na svou bezpečnost a buďte ohleduplní k ostatním. V tom se skrývá recept na správné používání mlhovek.