Celý článek zpět

Test: Audi A4 Allroad

Sehr schön! Takhle má jezdit suverénní kombi.

Naším testovaným vozem je Audi A4 Allroad generace B9, tedy v podstatě současné auto, akorát my k testování nemáme verzi po modernizaci. Přesto vůz vypadá skvěle a robustnější vzhled A4 moc sluší. Tohle auto je oproti klasice vyšší hned o 3 cm, výsledná světlá výška je tedy 18 cm, čemuž je uzpůsobena i velikost kol. Při použití 18palcových disků jsou tady trošku tlustší pneumatiky profilu 45, takže Allroad by měl jezdit i ještě trochu více pohodlněji. Ale nejdřív začneme uvnitř vozu.

f

Interiér a zavazadelník špička střední třídy

Vozy Audi v interiéru zklamou jen zřídka. Naše testovaná B9 má minimalistickou palubní desku a je krásně přehledná. Po ergonomické stránce je interiér do puntíku vyladěný, a hned co si sednete za volant, tak vás zaujme ještě jedna věc. Z tohoto auta je fantasticky vidět, ačkoli áčkové sloupky nejsou zrovna hubené, mají ovšem výborný tvar, takže výhled vpřed nijak neomezují. Skvělý výhled navíc podporují i trochu dál posunutá zrcátka. A jestli nás něco na testovaném Allroadu baví, tak to jsou přední látková sedadla. Na první pohled možná nevypadají, ale jejich celková délka, míra opory tělu, boční vedení, a navíc i masážní funkce, to patří na špičku střední třídy.

O vozech střední třídy s podélně uloženým motorem se odjakživa tradovalo, že kultivovanosti musel ustoupit prostor na zadních sedadlech, ale tady v Audi generace B9 to zkrátka neplatí. Tady by klidně ve čtyřech lidech vzadu šlo cestovat celou Evropou. Zavazadelník s objemem 505 litrů sice neoslní, ale využitelnost a praktičnost nabízeného prostoru je maximální.

2f
2f

Motor a převodovka – výdrž a spolehlivost

Je to vlastně dobře známá jednotka z Passatů nebo Superbů, ale v Audi A4 je motor uložený podélně, čímž se do kabiny nepřenáší žádná vibrace. Motor 2.0 TDI dostal 7stupňový S-Tronic, což je poslední generace DSG. Převodovka je sama o sobě poměrně spolehlivá, sice se dokážou občas projevit problémy s mechatronikou, ale větší problém může být nekvalitní olej.

Poskytovaná dynamika motorem 2.0 TDI o výkonu 140 kW se v kombinaci s tímto autem dá označit za dostatečnou. Pomalé tohle auto rozhodně není. A i když ve spodním pásmu otáček by mohl mít motor maličko živější reakce na plynu, jakmile se však rozjede, tak okolo tří tisíc, zatáhne velice příjemně, a vy bezpečně vždycky předjedete.

Co ovšem na spojení motoru a této převodovky rozhodně vadí, to je zbytečné podtáčení motoru. Ano, ta převodovka má optimalizovaný dvou-hmotový setrvačník, kterému by tyto příliš nízké otáčky neměly vadit, ale vzhledem k jeho principu fungování nevíme, co by se muselo změnit, aby to setrvačníku dělalo dobře. Ale v každém případě je tento motor vyrobený bez konstrukčních vad, takže při pravidelném servisu odjezdí klidně a spolehlivě půl miliónu kilometrů.

f

Achtung, Achtung! Na co si dát pozor?

Především, aby v oběhu chlazení byla vždy správná chladící kapalina, vodní pumpa je na to velice háklivá. V opačném případě se zalepí, motor se začne přehřívat a vás čekají starosti. Občas také umí zazlobit čerpadlo močoviny, které se přehřeje a odejít může i samotný vstřikovač. Více problémů ale tento motor z řady EA 288 nemá.  

Je ale potřeba dbát i na to, že olej v této převodovce se nemění jenom v přední části, tam kde se koupou spojky, ale také v zadní u ozubených kol. Audi předepisuje interval výměny oleje každých 60 tisíc km, ten je však dobré výrazně zkrátit, ideálně o třetinu, nejméně pak na 50 tisíc km. Jenomže tato předepsaná výměna oleje v převodovce se týká pouze té přední části, ve které jsou spojky. Výměnu oleje v převodovce u mechanických ozubených kol Audi nepředepisuje, a to je chyba. Je potřeba to dělat ideálně nejpozději po každých 120 tisících kilometrech. Olej je ale také nutné měnit v systému pohonu všech kol. U modelu A4 B9 je totiž ještě klasické quattro s mezinápravovým diferenciálem typu Torsen.

2f
2f

Jízda přesnější než hodiny na Berlínské věži

Allroad má i standardní podvozek naladěný tak brilantně, že dávat adaptivní tlumiče absolutně není potřeba. Výborně zatáčí, jen v zatáčkách se o trošičku víc nakloní, ale mrštnost autu stále zůstává. Zároveň je to auto velice tiché a velmi pohodlné, ovšem nepředstavujte si nějakou vyšší plavnost. Vy se dozvíte, že jedete po hrbolech, ale vůz na ně najíždí v suverénní pohodě i když jedete po velkých kočičích hlavách.

Toto auto se v terénu tedy rozhodně neztratí a díky funkci vektorování točivého momentu se naší A4 chce hodně zatáčet – to auto je v zatáčkách velmi schopné.

Stejně tak na dálnici, tohle auto je až absurdně přesné na volantu, takže vám propůjčuje až nadmíru sebedůvěry. Cokoli volantem uděláte, a i ve vyšších rychlostech, Allroad bez váhání následuje a ani omylem ho nenapadne projevit jakoukoli známku nestability.

f
2f
2f

Tohle auto střední třídy není dobré – je vynikající

Allroad neztratil nic z použitelnosti klasické A4. A jízda s ním je tak samozřejmá, až vás může i nudit. Jenomže právě v tom je to kouzlo. Auto je tak kultivované, že vás za jízdy ničím neruší, ničím neobtěžuje, a jízdu třeba ani nevnímáte. Jednoduše se vám jede neobyčejně dobře, ať už jedete kamkoli, kdykoli a po čemkoli.

Audi A4 Allroad je perfektní volbou pro náročné. I po pěti letech je to stále krásné auto. Dvoulitrové TDI jede dostatečně. Na každých 100 km si žádá 7 l nafty v průměru, což vzhledem k poctivé mechanické čtyřkolce v útrobách vozu, je naprosto v pohodě. A navíc, koupíte na něj spoustu dílů mnohem levněji, vždyť se dávají do Škodovek nebo Volkswagenů. Audi A4 Allroad generace B9 je tak z objektivního pohledu na věc, ne dobré, ale vynikající auto.

2f
2f
f