Může vůbec existovat nejlepší automobil na světě? Odpověď je prostá, protože pod tímto označením si každý z nás představuje něco jiného. Pakliže by však očekávání směřovala k ultimátnímu cestovnímu GT, které v mžiku dokáže vyvinout supersportovní rychlost, Porsche Panamera Turbo by byla jedním z horkých kandidátů.
Tohle vám prostě po ránu dokáže udělat radost. Sednete si a pozice za volantem je na první dobrou absolutně dechberoucí. Prostě cítíte, že sedíte v Porsche. Volant máte před sebou prakticky na kolmo, takže se celé auto velice příjemně ovládá. A je v něm nádherné ticho. Hned úvodem by bylo dobré uvést věci na pravou míru. Porsche Panamera není sportovní automobil. Je to spíš luxusní plavidlo na kolech. Se vzduchovým podvozkem a dechberoucí mírou izolace okolí. Krajina za okny, jako kdyby se vás netýkala. Jste zrovna ve vesnici – no spíš nejste. Nacházíte uvnitř Panamery. A to je právě ten rozdíl mezi nejlepšími luxusními vozy naší planety a mezi zbytkem produkce. V tom, jakým způsobem vás izolují, jakým způsobem vás obklopí a doslova vyplní prostor kolem vás a nenechají vás na pochybách – můžu to tak říct – že to stálo velký prachy. Tohle auto to umí dokonale.
Vedle toho všeho luxusu, pozlátka, kůže, nádherně vyvedených švů a dechberoucího zpracování je to taky Porsche. A zvlášť Panamera ve verzi Turbo vás o svých schopnostech nenechá pochybovat ani jediný moment. Už jen neslyšný rozjezd za skoro nepostřehnutelného barytonu osmiválce člověka upoutá. Tohle auto má tolik přirozené síly, že okamžitě víte, na čem jste. A to jste na něj ještě ani nemuseli šlápnout. Na a pak přidáte a 550 koní předvádí ještě větší divadlo, než jste čekali. Ale zároveň za všech okolností, i když z něj ždímáte maximální dynamiku, zůstává tohle auto příkladně sebejisté. Ani jednou člověk nemá pocit, že by svůj výkon Panamera nezvládala. I přesto, jak moc ho doopravdy má.
Navíc není to auto takzvaně o motoru. jedná se o kompletní balíček vyvážených vlastností, prvotřídního luxusu. Brutální výkon je pouze jedním z velmi silných atributů. Co tady zásadně mění pravidla hry, je podvozek. Panamera Turbo v našem případě dostala řízení zadní nápravy. A tím pádem jezdí úplně jinak. Když jedete rychle, zadní kola se v neznatelných úhlech natáčejí spolu s předními. Přesto to na palubě okamžitě pocítíte. A když se blížíte do technických pasáží nebo jste třeba ve městě, tak zadní kola fungují opačně. Podobně jako u autobusu se natáčejí proti předním. Auto, přestože má pět metrů, zůstává obratné a nepředbíhá vás. Zůstává čiperné a zároveň cítíte, že řídíte kus auta. Když takhle snadno vykružuje zatáčky, máte pocit, že takovou masu není problém ukočírovat. Málokterý vůz je takovým způsobem impozantní opravdu za všech okolností.
Čeho si také člověk okamžitě všimne, to je doslova dechberoucí naladění vzduchového podvozku. Magickým způsobem dokáže kombinovat přilnavost a zároveň pohodlí. S Panamerou se propletete kudy chcete libovolnou rychlostí, ale stejně zůstává příkladně pohodlná a doslova nádherným způsobem žehlí cestu. Ať jedete v režimu Sport, Sportplus nebo Normal, vždycky se auto doslova plavným krokem nese nad silnicí a nepřestává vás konejšit. Mimochodem, kdo by hledal komfortní režim, tak tady je to Normal. Režim s názvem Comfort v Panameře už být nemusí, když Normal je mega pohodlný.
Nebojím se Panameru označit za přímého konkurenta s eskovým Mercedesem. Dokonce i s verzí S 63 AMG, která si na sportovnost začíná hrát taky. Panameře to ale jde tak nějak automaticky o trochu líp, protože rychlost už má zakódovanou v DNA. Už jsme nakousli čitelnost nebo ovladatelnost auta. Ta popravdě patří na špičku kategorie. I když je Panamera takový kus obrovského knedlíku, tak v momentě, kdy se blížíte do zatáček a chcete si trochu zadovádět a zaskotačit, není to absolutně problém. Cítíte, že to k němu patří. Zároveň vám díky podvozku a kolům neustále říká, kde je limit, kde je ta hrana, co už byste dělat neměli, a kde je to naopak ještě naprosto v pohodě. Vzbuzuje emoce, které když je nechcete, tak je prostě vypnete. Překliknete na režim Normal a jedete v absolutním klidu.
Co se týče chování osmistupňové převodovky PDK, tak tady je to bez debaty. Je bryskní, funguje brilantně, dokáže přemýšlet, protože spolupracuje s údaji z navigace. No a co se komfortních funkcí týče, můžete si zapnout výhřev sedadla i spolu s odvětráváním a masáží. tady jde všechno najednou, tady není svět kompromisů. Tohle je Porsche. No a v noci, kromě prémiové soustavy Burmeister, která z Panamery vytváří koncertní síň, člověku dělají také radost adaptivní čelní ledková světla, která výrobce označuje jako Porsche Dynamic Light System. Za zhoršených povětrnostních podmínek, když prší, je noc šero, člověk neustále vidí na cestu. A kdyby se to zhoršilo, zapne si noční vidění. Zkrátka komfortní funkce té nejvyšší kategorie, ostatně jako zbytek auta.
Rád bych se dostal ještě ke spolehlivosti, která je ve světě Porsche také dost specifická a jsem si jistý, že řada z vás o tom vlastně ani nebude vědět. Dvojitě přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec je sám o sobě velice spolehlivý. Nicméně podle informací z autorizovaného servisu u něj figurují dvě drobnosti, které se musejí hlídat. Jedná se o odvětrávací olejovou hadičku z prostoru klikové hřídele, která se při zanedbaném servisu může ucpat a olej potom velice rychle degraduje. A druhé je čerpadlo chladící kapaliny, které koluje v motoru velké množství. A protože auto dosahuje atletických výkonů, má se čerpadlo se hodně co otáčet. Je tedy nutné, aby bylo ve skvělé kondici. Zazlobit dokáže také zadní spoiler aktivní aerodynamiky, který je u verze Turbo o polovinu složitější než u běžných verzí. A jako poslední, trochu pro usmání, vržou přední ramena. Což ovšem podle vyjádření dealera není vada, protože vám ji v Porsche nikdo neopraví. Jedná se o vlastnost. Na opravdu rozbité cestě byla ramena maličko slyšet i v našem autě.
Je důležité také zmínit možnost záruky Porsche Approved. A to až do 14 let od uvedení do provozu. Záruka není levná, nicméně pokud ji na voze máte, jste plně krytí a potom se už jezdí jedna radost. Znamená to vybírat auto s kompletní servisní historií a po pečlivých majitelích, auto prověřené, auto s dobrou historií, abyste se nespálili. Prostě si dobře překontrolovat, co vybírám. Vzít takové auto, které ideálně program Porsche Approved zaplacený má. Záruku bude mít rok, půl roku či dva, ale minimálně udělat alespoň stojedenáctibodový check Porsche, abyste měli jistotu, že záruku v budoucnu dostanete a že auto je proklepnuté od těch nejpovolanějších. To bych v případě koupě auta za takové peníze vždycky jednoznačně udělal. Potom už se totiž nemusíte bát drahých oprav, jen nákladného autorizovaného servisu, který je ale vyvážen pocitem k nezaplacení, pocitem auta plně krytého zárukou. Až do výše 14 let od první registrace.
Pokud se budeme bavit o silničním cestování, vlastně neexistuje disciplína, kterou by nezvládla. Je oslnivě rychlá, příkladně tichá, a především z ní za všech okolností čiší absolutní sebejistota. Jsou to právě nejmodernější technologie, které ze skvělých aut udělaly auta dokonalá. Porsche Panamera je toho jasným důkazem. Klenot mezi auty.