Celý článek zpět

TEST: Renault Talisman

Půvabný a spolehlivý Francouz

Od uvedení Renaultu Talisman na trh uplynulo už hodně vody, ale ani po 7 letech tohle auto nepůsobí staře. Ba naopak, dynamické linky podtržené svébytným světelným podpisem dělají z rozměrného velkého sedanu, i v současnosti, jedno z nejhezčích aut střední třídy.

A stejné je to s interiérem. Na první pohled vnitřek vozu upoutá luxusem a některými nevšedními řešeními. Řemeslná kvalita a celkové zpracování vozu však poněkud zaostává za tím, jak Talisman skvěle a šarmantně vypadá. A je to škoda, protože jinak by rovnou aspiroval na titul jednoho z nejlepších a zároveň dostupných aut střední třídy.

fotka 1

Dlouhý, uvnitř pohodlný, s úctyhodným kufrem

A kolik tedy Talisman na délku měří? Bez nějakých 15 centimetrů je Renault Talisman pětimetrový sedan. A v kufru je to pořádně vidět, má objem 608 litrů. A ačkoliv přístup do zavazadelníku není zrovna největší, tak délka ložné plochy v Talismanu jednoduše bere dech. A kdybyste si třeba náhodou potřebovali ještě tento prostor zvětšit, bez problémů zadní sedadla sklopíte.

Přední sedadla, ta jsou velmi pohodlná, ale jejich boční vedení nejsou moc výrazná. Sedí se ale o něco výš, na což si musíte chvilku zvyknout, ale v momentě, kdy jste v Talismanu takříkajíc doma, tak ten výborný výhled jistě oceníte.  

Vzadu je potom místa pro postavu vysokou 190 cm tak akorát. Někdo vyšší už by se sem nejspíš neposadil, ale s místem před koleny tady nemáte problém. Ostatně je to proto, že sedíme ve voze, který je delší než třeba Škoda Superb. Jediná taková malá drobná věc, pod přední sedadlo si úplně ne dobře zasunete chodidla.

dvě fotky 1
dvě fotky 1
fotka 2

Motory rozhodně zaslouží pochvalu

Pod kapotou Talismanu nenajdete nic většího než šestnáctistovky, a to jak benzínové, tak dieselové. Náš motor 1,6 dCi spaluje samozřejmě naftu, má dvojici turbodmychadel a finální hodnoty znějí: 160 koní a 380 Nm točivého momentu. Tedy průměrné hodnoty jako u klasického dvoulitrového dieselu s jedním turbodmychadlem.

Motor má příjemně pružné a díky malému turbodmychadlu i velmi pohotové reakce. Nějaký nedostatek výkonu vlivem menšího motoru oproti dvoulitru proto nepociťujete. Maličko slabší dynamika se projevuje až při velmi vysokých dálničních rychlostech nebo ve chvílích, kdy jste plně naloženi, máte tu 4 lidi a plný kufr zavazadel. Ne, že by ten motor zrovna nejel, ale oproti stejně výkonnému dvoulitru působí trochu dýchavičněji.

Každopádně motor si zaslouží pochvalu, protože je velmi spolehlivý. Kromě občas zanášejícího se EGR ventilu s ním nejsou problémy. Ale na co si dát pozor? Olej ve dvouspojkové převodovce EDC měňte nejpozději po 90 tisících kilometrech. Při rozjezdu by auto nemělo škubat, ale mělo by se rozjíždět hladce a plynule. V opačném případě budou na vině opotřebované lamelové spojky ve dvouspojkové převodovce EDC, na to vůz trošku trpí.

fotka 3

Talisman to má rád pod kontrolou

Systém 4-Control je fajn vynález, který zvyšuje obratnost ve městě a stabilitu auta na dálnicích. Má ale také svoje mouchy, k čemuž patří třeba povrzávající zadní náprava nebo rychlejší opotřebení zadních brzd. Kvůli tomuto systému a nastavené sériové geometrii trpí i gumy. Auto je totiž extrémně náchylné na vyjeté koleje, tahá to i za volant a vnějšky pneumatik se hodně sjíždí. Tomu všemu se dá naštěstí pomoci nastavením jiné geometrie.

Ovšem ani přední náprava není bez poskvrny. Na tyčky stabilizátorů byla dokonce svolávací akce, protože extrémním způsobem vrzaly. A podobný problém se také projevuje u horního uložení tlumičů. I to si žádá častější výměnu, protože si majitelé stěžují na všelijaké pazvuky od podvozku. Talisman je prostě rád upovídaným autem.

fotka 4
dvě fotky 2
dvě fotky 2

České děrované silnice mu moc nevoní  

A jaké jsou jízdní vlastnosti Talismanu? Bez nadsázky průměrné. Auto by díky adaptivním tlumičům v komfortním režimu chtělo být příjemně plavné, houpavé, což se mu na hladké silnici poměrně daří. Stačí ale, že přijedete na zvlněnou cestu, nebo na cestu plnou záplat. V takovou chvíli Talisman dupe koly do karoserie, je i poměrně nepřesný a nechá se rozhodit. Zkrátka francouzská jízdní nonšalance je rázem ta tam.

Zároveň schopnost tohoto vozu zatáčet je trošku zvláštní, a je to právě principem systému 4-Control a jeho natáčením kol, na což není úplně lehké si zvyknout. Zbytek jízdního projevu je běžný, odpovídající autu střední třídy.

fotka 5
dvě fotky 3
dvě fotky 3

Hodně bodů k dobru

Nepříjemné to na palubě testovaného Renaultu Talisman rozhodně není, ale to zatáčení by si zasloužilo lepší kalibraci nebo alespoň to, aby auto počkalo na přehození zadních kol na přímý úsek.

Odhlučnění auta je dostatečné, výhled díky vyššímu posazení za volantem je také slušný. Navíc máme ve voze díky nejvyšší výbavě Initiale Paris i audio-sestavu Bose, která dokáže cesty výrazně zpříjemnit.

Renault Talisman je i po letech velmi půvabné auto. Je ale plné roztodivných řešení, a protože řemeslná kvalita tohoto vozu je bohužel pouze průměrná, odnáší si i takovéto hodnocení. Na druhou stranu tohle naše auto má velmi spolehlivý motor, kterému běžně stačí 6 až 7 litrů nafty na každých 100 kilometrů. Nemá najeto ani 35 tisíc kilometrů a nestojí ani půl milionu korun, a to jsou také body k dobru.

fotka 6
fotka 7
dvě fotky 4
dvě fotky 4