Celý článek zpět

Test: Škoda Octavia Kombi vs Volkswagen Passat Variant

Porovnání zdánlivě neporovnatelného

Možná se to nezdá, ale tyto vozy nejsou přímými konkurenty. Zatímco Škoda Octavia třetí generace patří do nižší střední třídy, tak Passat v generaci b8 do třídy střední. Proč je tedy spolu měřit? Je to úplně jednoduché: český zákazník spolu Passat a Octavii srovnává. Pojďme tedy porovnat a otestovat dva starší vozy. Naše testovaná Octavia je z roku 2016, má najeto 146 tisíc kilometrů a stojí 335 tisíc Kč. Passat je dražší jen o tisícovku, ale má trochu vyšší nájezd – 179 tisíc kilometrů a taky je o málo starší, je z roku 2015.

2f
2f

Stejná platforma, podobná výbava

Výhodou obou testovaných aut je promyšlená a relativně levně servisovatelná platforma mqb. Co do výbavy jsou obě auta velice podobná – obě mají příplatkový audiosystém a obě mají o trochu lepší než jen standardní sedadla. A aby bylo srovnání správné i z technického hlediska, tak oba vozy mají stejný motor 2.0 TDI s výkonem 110 kW spřažený pouze s pohonem předních kol a s manuální 6stupňovou převodovku.

2f
2f
2f
2f

Jestli ale něco není stejné, tak jsou to použitá litá kola. Zatímco na Octavii je ten největší rozměr, který na standardní Octavii může být, tedy 18palcová kola, pak na Passatu jsou pouze 16palcová, což je na první pohled i při letmém porovnání docela vidět.

Kdo má větší, Kombi nebo Variant?

Jako první nás bude zajímat zavazadelník. Octavia 3. generace kombi v základním uspořádání poskytuje 610 litrů, ovšem Passat Variant nabízí víc, a to 650 litrů. Navíc tvar zavazadelníku v Passatu je pravidelnější a tím i lépe využitelný. A 40 litrový náskok zůstává i tehdy, když sklopíme druhou řadu sedadel. U Passatu druhou řadu sedadel sklopíme jednoduše do stejné roviny, ovšem u Octavie sklopením sedadel vznikají jakési schody, což je určitý konstrukční nedostatek. Ale jinak jsou oba kufry úctyhodné.

2f
2f

Pojďme se dozadu posadit. V Octavii je to v podélném směru naprosto v pohodě, před koleny je spousty místa, na šířku ovšem při dvou lidech nastává pocit, že je tu najednou plno. V příčném směru nabídne totiž Octavia pouze průměrných 1470 mm prostoru. Passat naproti tomu dělá vzadu mnohem větší radost – v příčném směru je rovnou o 60 mm více prostoru, a naprosto největší rozdíl dělají sedadla. Délka sedáku vzadu v Passatu je totiž 500 mm, zatímco v Octavii pouze 440 a to je jaksepatří znát. I přes tuto skutečnost je posezení v Octavii velmi slušné a pohodlné.

2f
2f

Stačí přesednout z vozu do vozu a je to jasné

A teď vzájemně porovnejme interiéry. Tvar palubní desky u Octavie neurazí, ale nutno si přiznat, že je to spíš přehlídka odstínů černé než prostor, který by na člověka uvnitř vozu působil dobře. Ovšem praktičnost a ergonomie auta jsou rozhodně v pořádku. Když pak z jednoho auta do druhého přesedáte, tak vlastně největším rozdílem není ani tak jízdní pojetí, ani větší ticho v Passatu, ale je to právě interiér. Je to způsob určité kultivovanosti, a to, jak se v Passatu cítíte. Zatímco v Octavii je úplně jedno s jakou konfigurací jedete, její palubka bude pořád stejně obyčejná. Vzhled palubní desky Passatu prostě odpovídá střední třídě a v konečném hodnocení působí jednoznačně hodnotnějším dojmem.

2f
2f

Srovnávací test jízdních vlastností – Svižná vs Vyspělý

Výhodou testované Octavie je v první řadě nízká pohotovostní hmotnost, vždyť toto auto neváží ani 1400 kg. S dvoulitrovým motorem je tak Octavia příjemně svižná, ale zároveň úsporná. Na testovaném okruhu měla spotřebu zhruba 5, 2 l, zatímco o 140 kg těžší Passat to zvládnul za 5, 6. Nevýhodou Octavie je malá nádrž, která má pouze 50 litrů, a to při průměrné spotřebě stačí na takových 800 až 850 km. V Octavii je také vyšší provozní hluk a jízda působí trochu gumově, což oproti Passatu nevychází dobře, ale Octavia je zase pružnější a rychlejší.

2f
2f

V Passatu se o akční rádius bát nemusíte, díky objemu nádrže 66 l najedete bez problémů 1100 až 1150 km. Jistě, bere si o pár deci víc, ale jízdní vyspělost, komfort a zároveň způsob, jakým vás tohle auto izoluje od okolí, to v Octavii prostě nezažijete. Passat, i když je na 16palcových kolech trochu lépe, než Octavie zatáčí, jezdí tiše a je zkrátka daleko „vychovanější“, než najednou pocitově nevyspělá Octavia. Je proto úplně zbytečné ptát se, kde se člověk cítí líp. Srovnávat Passat b8 s Octavií třetí generace je
pro tohle auto trošičku až urážka. A i když to jsou skoro stejná auta, postavená na stejném základě, za skoro stejné peníze, tak lepší může být pouze jedno a tady bylo od začátku jasno – Passat zde vítězí.

2f
2f

Konečný verdikt – o penězích až na prvním místě, spolehlivost, pohodlí

Jak tedy nakonec dopadlo srovnání obou ojetých testovaných vozů, a třeba i co do spolehlivosti a všech pořizovacích nákladů?

Obě auta jsou ve svých specifikacích relativně spolehlivá a pokud je u nich dodržován pravidelný servis, tak se sami od sebe moc nekazí, například rozvody se u těchto motorů 2.0 TDI mění až ve 210 tisících km. Zpracování jednotlivých aut je prakticky stejné, Octavia tak zhruba, co byste čekali, a
v Passatu občas také něco zavrže. Naši testovanou Octavii ale za stejné peníze koupíte s trochu nižším nájezdem, takže tohle nakonec může být pro zákazníka určující. Ano, Volkswagen i jeho díly jsou o pár korun dražší, ale určitě se nedá konstatovat, že by vás Passat zruinoval, zatímco s Octavií byste ušetřili.

Na závěr je dobré zdůraznit, že ani jedno z testovaných aut člověka rozhodně neurazí, auta nemají konstrukční vady a je na ně, i přes své najeté kilometry, vždy spolehnutí. A jak s Passatem, tak s Octavií můžete několikrát za sebou při správném servisu doslova objezdit celý svět. Jen v tom Passatu to bude ve větším pohodlí.