Celý článek zpět

Test: Škoda Octavia RS

Octavia RS neboli rally sport – většina těch aut okolo rallyového sportu ani neběžela, přesto pro českého motoristu na našich cestách se jedná o jeden z nejvýraznějších automobilových pojmů. Jak si stojí Octavia RS 4. generace? Která z variant je pro život tou nejlepší?

Čtvrté ereso si člověk může pořídit hned se třemi typy pohonné soustavy. S benzínovým motorem, s naftou a také jako plug-in hybrid ve verzi RS iV.

Nabíjecí hybrid má pod kapotou 1.4 TSI o výkonu 110 kW a točivém momentu 250 Nm. Zbytek do celkového výkonu doplňuje třífázový asynchronní elektromotor o výkonu 85 kW a točivém momentu 330 Nm. To už je docela dost. Každopádně celkový výstupní výkon tak vysoký není. Celkem má řidič 180 kW a 400 Nm točivého momentu. Na papíře je to paráda, jenže hybridní soustava také něco váží. Kvůli tomu verze RS iV výrazně ztěžkla na finálních 1700 kg. A proto řidičsky je vlastně nejméně zábavná. Navíc, ony papírové hodnoty nejsou v autě k dispozici vždycky, protože když se vám vybije baterka tak už to tolik nejede. Nehledě na specifičnost využití plug-in hybridní soustavy, která ve finále vyhovuje jenom velice úzké cílové skupině zákazníků.

Na opačné straně je RS s dvoulitrovým benzínovým motorem TSI. O totožném výkonu jako ajvíčko 180 kW, ale nižším točivým momentem 370 Nm. Přesto benzínové RS je oproti ajvíčku doopravdy rychlé, protože má o 200 kg méně. A funguje na většině cest. Je vyvážené, příkladně neutrální, zkrátka skvělé. Ale jak se ale stává u většiny nových benzínových aut, vlastně ani nenabízí moc emocí. Místo aby člověk řídil a užil si jízdu, jak se patří, tak se prostě jen rychle přesouvá. A jestli je tento trend špatný? No pro nás blázny do aut určitě ano, ale z hlediska bezpečnosti je to samozřejmě posun vpřed. Auta jsou nejen bezpečnější, ale lépe izolují od okolí i od vozovky, což naopak většina řidičů oceňuje.

Přesuňme se k třetímu pohonu Octavie RS, ke dvoulitrovému naftovému TDI. Podle mne tahle konkrétní testovaná červená Octavia jako jediná z nabídky dává smysl většině z nás. Maximální výkon rovných 200 koní a točivý moment 400 Nm. To je stejně, jako má elektrifikovaná verze, ale tady vozíte o 180 kg méně váhy. A i když to nafta na papíře s hybridem projede na plné čáře, tak v reálném světě je situace opačná. S touhle Octavií nemám problém běžně jezdit za 6 litrů nafty na 100 km. A to se neupejpám. Zatáčky si užívám, pomalu jedoucí auta předjedu a jsem v pohodě.

Tužší naladění a pevné silentbloky, ve kterých je podvozek uložený mi dávají přesnost a dovolují mi pěkně divoké průjezdy, což by člověk od nafty úplně nečekal. A že s naftou působí tohle auto trošku těžkopádně? Možná někomu se to při přímém přesednutí do benzínové verze bude zdát, ale jinak tohle auto jezdí skvěle a když jste jemní na volantu, tak i tahle oktávka dokáže neobyčejným způsobem řidiče potěšit a rychlost jí absolutně nechybí.

Jediné, co by se dalo tomuto autu vytknout je občas váhavé chování převodovky DSG. Než se někdy posbírá, trvá to třeba vteřinu a když opravdu nemá náladu tak třeba dvě, než podřadí. Každopádně, když si přepnete na manuál pádly pod volantem, tak ježdění na okreskách pro radost je výrazně lepší.