Celý článek zpět

TEST: Škoda Superb III – auto, které dává smysl

Historicky nejúspěšnější generace Škoda Superb, ve svém třetím vydání, přichází na test jako kombi v královské výbavě Laurin a Klement. Zveme vás k objevování této nadstandardní verze z programu prodeje zánovních vozů Premium.

První generace Škody Superb se pochlubila počtem 21 000 registrovaných kusů. Její nástupkyně, druhá generace, už toto číslo výrazně překonala s 56 000 vozidly. Historicky nejúspěšnější se však stala třetí generace, která dosáhla počtu 73 500 kusů. Nyní, na podzim roku 2023, se blíží uvedení čtvrté generace Superbu, které očekáváme s velkou zvědavostí. Je otázkou, zda bude pokračovat v úspěšných krocích svých předchůdců.

Tento model je známý svými benzínovými variantami, jež tvoří přibližně 14 % z imponujícího celkového počtu 73 500 vozů. Místa pro tzv. plugin hybridy Superb si zabezpečil pouze 1 %. Zbytek jsou diesely. Co za motor si trojkový Superb vyhradil na poslední fázi své evoluční cesty? Odpověď je inovovaná jednotka Evo 2.0 TDI s výkonem 147 kW a působivým točivým momentem 400 Nm.

Motor je vybaven těžšími písty a ojnicemi, stejně jako robustnější klikovou hřídelí. Tyto faktory mohou významně ovlivnit jeho chování, zejména pak v automobilu, kde může být motor více hlučný nebo vibrace intenzivnější. Konkrétně v modelu Superb se může zdát, že motor více vibruje. To však rozhodně nebrání jeho dynamickému výkonu. Vše si podrobněji probereme během jízdy.

Každý, kdo projevuje i jen malý zájem o automobily, je snadno rozpoznatelný. Na autosalónech se vyznačuje tím, že jeho první zastávkou vždy bývá otevření kufru daného modelu. Je sice pravda, že občas potřebujeme velký kufr, ale v České republice je tento aspekt zvlášť důležitý. Superb Combi nabízí výchozí kapacitu kufru 660 litrů a dostatek místa na zadních sedadlech. A to je kritérium, které vyhledává každý třetí Čech.

Třetí generace modelu Superb je postavena na modulární platformě MQB, která je hospodárná jak v provozu, tak v údržbě. Přestože se zdá být tento vůz svou velikostí srovnatelný s kombi vyšší střední třídy, což může leckdy lidem způsobovat mírný zmatek, není tomu tak. Ve skutečnosti se jedná o velmi velké a prostorné auto, které ale spadá do kategorie střední třídy. To ale netvrdím, že je to špatně.

Verze Laurin a Klement nabízí luxus v podobě prvotřídního interiéru. Mezi jeho hlavní přednosti patří například protihluková boční okna, která jsou vyrobena ze dvou vrstev materiálu pro maximální komfort. Další výhodou jsou Matrix světlomety a standardní odvětrávané sedadla. Hlavně u těch předních musím upozornit na jednu speciální funkci. Škoda se řadí mezi málo výrobců, kteří nabízí možnost kombinovaného výhřevu a odvětrávání sedadel. To znamená, že můžete mít aktivovaný oba tyto režimy současně. Díky tomu vám nebude zima, ani se vám nezapotí záda.

Superb Combi nabízí našim řidičům v podstatě vše, co by si mohli přát. Jeho modulárnost však může působit jistou nedostatečnost, pokud je auto vybaveno základním podvozkem bez adaptivních tlumičů a jezdíte na velkých kolech. V takovém případě může jízda po příčných nerovnostech a dírách být docela náročná. Avšak pokud je vaše auto vybaveno adaptivním podvozkem, jako je například model Laurin a Klement, který již adaptivní podvozek má, pak je jízda plynulá, klidná, dospělá a příjemná.

S motorem o výkonu 147 KW, který pohání pouze přední kola a je standardně kombinován s DSG převodovkou se bez soustředění na spotřebu dá jet s průměrem mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů, což už představuje relativně svižnou jízdu. Naproti tomu, pokud držíte předpisové tempo, spotřeba klesá na úžasných 5,5 l/100 km. Pokud se však jezdec úplně uklidní a začne šetřit palivo, je možné dosáhnout spotřeby i čtyř a půl litru na sto kilometrů. Vždyť cena 40 Kč za litr nafty nás donutí zamyslet se nad tím, kolik paliva skutečně   spotřebujeme.

Mám ještě několik poznámek k naší pohonné soustavě. Ano, i zde se u DSG objevuje určitá prodleva při řazení a reakci na plynový pedál. Když sešlápnete plyn, někdy auto reaguje skvěle, ale jindy v křižovatce musíte čekat déle, než byste si přáli. Bohužel, tohle se nedá nijak zlepšit. Každopádně, čím více kilometrů strávíte za volantem, tím lépe se s tímto jevem sžijete a naučíte se jej efektivněji ovládat.

Co se týče motoru 147 dvoulitrový TDI Evo EA 288, ten se na palubě našeho vozu chová velmi zajímavě. Zvláště při studeném startu je jeho zvuk poměrně robustní a nebojí se trochu zavibrovat. Jeho chování za studena mi trochu připomíná starou dobrou trojkovou Oktávku.

S tímto motorem máme zkušenosti při vyšším nájezdu, konkrétně při zhruba 170 000 km. V našem okolí funguje firma, jež zakoupila vozy Škoda Octavia i Superb s tímto motorem. Bohužel, auta již začala mít problémy s turbem, a to především kvůli filtru pevných částic, který musí splňovat stále přísnější emisní normy. Tyto normy jsou nekompromisní a turbodmychadlo si s nimi bohužel nerozumí. Ačkoliv byl olej v autech pravidelně měněn každých 15 000 km, problémy se objevily. V současnosti Škoda tyto problémy řeší prostřednictvím kulance, jelikož vozy jsou těsně po záruce. I přesto se tyto problémy objevily, což je velmi zvláštní. Osobně jsem velmi zvědavý, jak se situace vyvine do budoucna. Bude motor 147 kW také mít problémy, nebo se jim vyhne?

Z pohledu uživatele je tento motor bezpochyby velmi příjemný. Když vlastníte auto, které bylo zaregistrováno letos a má najeto pouhých 8200 km, samozřejmě se s ním ještě nic neděje – vždyť je zbrusu nové. Řízení je skutečně příjemné a musím se přiznat, že jak stárnu a možná i trochu dospívám (což je těžké připustit a trochu to bolí), uvědomuji si, že dříve jsem prostě neměl tolik rozumu. Teď mi taková auta dávají čím dál větší smysl a opravdu mi vyhovují.

Model Škoda Superb třetí generace je sice na trhu již nějaký ten pátek, konkrétně od 17. února 2015, kdy byl poprvé představen světu v pražském Karlíně. K neuvěření, ale za rok a půl tomuto autu bude již 10 let. To snad ani nevnímáme, jak rychle čas ubíhá. Modernizované provedení tohoto modelu navazuje na původní základy, což je logické. Jedinou významnou změnou je inovovaný infotainment, který však mohl zůstat v původní podobě, jelikož fungoval bezchybně. Přesto skleněný displej působí elegantněji než jeho plastový předchůdce.

Jak bych to shrnul? Škoda Superb je auto, které prostě zákazníka nezklame. Je postavené na osvědčených základech, které velice dobře známe, a tedy víme, co od něj můžeme očekávat. To je jeho klíčová výhoda, zejména v dnešní době.