Celý článek zpět

Test: Subaru Forester

Dnes otestujeme Subaru Forester 4. generace. S nastupující módou SUV jsme zvyklí, že jsou to převážně luxusní auta. Ale Forester se stále drží svého původního určení. Je to především pracant.

Tvrdší materiály v interiéru Vás možná na první pohled nepotěší, ale z dlouhodobého hlediska je to vlastně výhoda. Co vás ovšem potěší je pohled na zadní sedačky. Forester má i přes kompaktní délku dlouhý rozvor, takže na zadních sedačkách je opravdu hodně místa. Ani kufr není malý. Musím říct, že v naší základní výbavě mne trošku štve gumovo-plastový volant. Hlavice řadící páky je ale kožená.

Skvělý výhled

Subaru si zakládá na tom, aby se s jejich vozy dobře žilo. Co to znamená v praxi?  Že z Forestera neuvěřitelně dobře vidíte. Když s ním jedete prvních pár metrů, zjistíte, že okna začínají hodně nízko. Stejně tak kapota se svažuje dolů prudčeji než u designových SUV. Má to však jednu velkou výhodu. Vidíte hodně blízko před sebe. A to je důležité hlavně mimo silnici.

Nízké těžiště

Další specialitou tohoto vozu je plochý motor typu boxer s objemem 2.,0 litru a výkonem 150 koní. Jeho plochá konstrukce umožňuje nízkou zástavbu a tím Subaru dosahuje neobvykle nízkého těžiště svých vozů. Převodovka je řazena za motor v ose klikové hřídele a kardanu. To přispívá k umístění nízkého těžiště ve středu vozidla. Forester díky tomu vykazuje vyšší stabilitu v zatáčkách než kdejaký sedan nebo kombík. Je přirozeně neutrální a nenaklání se.

Pohon všech kol

Náš Forester je vybaven manuální převodovkou a to znamená, že je také vybaven mechanickým mezinápravovým diferenciálem. Na rozdíl od modelů vybavených automatickými převodovkami, které využívají elektronicky řízené mezinápravové spojky haldex. Ty umí zadní kola odpojovat a připojovat podle potřeby, takže se Forester s haldexem může za určitých podmínek stát předokolkou. Šetří tím palivo, ale haldexy jsou trnem v oku pravověrných subaristů. Rozdíl obou systémů se však na schopnostech vozu projevuje tak málo, že ho pozná jen zkušený závodník.

Nízká hmotnost

O agilitě v podmínkách, kdy je sníh, led nebo mokro, rozhoduje především hmotnost vozu. I tady má Forester oproti velkým módním SUV výhodu. Když to klouže, 2500 kg těžké SUV jede jako sáňky. Zato Forester, který má jen 1540 kg, drží na kluzkém povrchu o poznání lépe. Okolo velkých měst možná tohle auto působí jako okrajová volba. Ale kdokoliv s ním funguje na venkově nebo na horách, ten moc dobře ví, že tady je na správné adrese.

Jde to i bez redukce

Základní Forester je mechanické auto, slyšíte v něm práci diferenciálů a slyšíte, jak v něm pracuje převodovka. I když bohužel ve čtvrté generaci přišel o redukční převodovku, je tady velmi krátká jednička, která dokáže redukci s přehledem nahradit. Dále tu máme hydraulický posilovač řízení s neuvěřitelnou dávkou citu. Informace od předních kol, které řízení přenáší do volantu jsou velice čitelné. 

Spolehlivost

První verze Foresteru 4. generace roku výroby 2013 a 2014 mívaly problémy s elektroinstalací. Motor nemá přímé vstřikování, ale vícebodové vstřikování do sání. Nevadí mu tedy krátké pojížďky a nezakarbonuje vám. No a největší problém? Tak to je u Subaru obecně antikorozní ochrana a kvalita laku. Našemu Foresteru je sedm let, a ještě mu nic není. Ale jsou vidět již stejně stará auta, která začínají reznout od prahů a spodku dveří.

V ostatních ohledech je ale spolehlivost tohoto auta prakticky neprůstřelná. Takže i tomu, kdo ho bude používat v drsných podmínkách, bude sloužit dlouho.

Subaru Forester 4. generace mezi stejně starými SUV za stejné peníze možná nepůsobí tak luxusně a honosně. Ale v momentě, kdy potřebujete pracanta, se kterým budete fungovat na horách, představuje nejlepší volbu.