Celý článek zpět

Test: Suzuki Swift Sport

Dostupný a zábavný hot-hatch

Suzuki Swift Sport je mezi dostupnými hot-hatchi poměrně zavedený pojem. Tento náš vůz je z roku 2019 a nemá najeto ani 28 tisíc km. Takže spolehlivost u takhle nového auta v testu řešit nebudeme, náš test bude tentokrát jen o emocích.

Se Swiftem Sport, který na délku měří 3,9 metru a není ani moc široký, určitě nebudete mít problém na okreskách. Navíc není ani zbytečně nízký, takže třeba ve městě s ním není potíž zaparkovat u obrubníku. Mělo by se sním tak dobře žít i v městské vřavě, ovšem až na ten velmi tvrdý podvozek.

Kompaktní rozměry nového Swiftu a nová pevnější platforma Heartect sebou ale nesou i jednu výhodu, a to je velmi nízká hmotnost. Oproti předchůdci tohle auto zhublo o zhruba 80 kg, tzn. neváží ani tisíc kilo. A tato nízká hmotnost se vám při dynamické jízdě setsakra nehodí.

fotka 1

Motor dostal turbo  

Zatímco v dřívějším Swiftu byla atmosféricky plněná šestnáctistovka s ostrými reakcemi, nový motor je menší, a to hned o 0,2 l. Kromě zanedbatelných 4 kW, ovšem dostal navíc i turbodmychadlo s plnícím tlakem až jednoho baru, čímž vzrostl točivý moment. Výsledek je 140 koní a 230 Nm točivého momentu. Motor tím možná moc neoslní, ale když si vezmete poměr výkon – váha vozu, začíná to být velmi zajímavé.

Veselý a hbitý kamarád  

Tohle auto je neuvěřitelně živé, a když trošku přidáte, ukáže vám vedle nespoutanosti i takovou buldočí zarputilost a přirozenou dávku energie a rychlosti, která v dřívějším Swiftu Sport nebyla, jelikož mu chybělo přeplňování. Ovšem ani náš testovaný Swiftík není kdovíjak silný, ale na svoje poměry rozhodně není pomalý. Ale co je fajn, člověka za jeho volantem baví sedět a zlepšovat si svoje řidičské dovednosti.

Na výjezdech musíte velmi jemně pracovat s plynovým pedálem, protože tady chybí samosvorný diferenciál, ale právě proto vás tohle auto nutí daleko víc přemýšlet a daleko víc se soustředit na to, co právě s volantem a plynovým pedálem děláte. V nájezdech je pak auto neuvěřitelně obratné a díky tomu, že je lehké, tak také velmi dobře brzdí. Prostě stačí na tento vůz nebýt úplně hrr a bude to váš veselý hbitý kamarád na každý den.

dvě fotky 1
dvě fotky 1

Od každé díry raději dál

V útrobách naší sportovní verze se nacházejí tlumiče Monroe s upravenou charakteristikou, aby odpovídaly sportovní jízdě. Podvozek je opravdu velmi tuhý a když s tímhle autem jezdíte po městě, je lepší se každé díře vyhnout. Ale jakmile na Swift Sport zatlačíte, přestává působit prkenně, začíná žehlit cestu a velmi dobře funguje dokonce i v extrému, a plynule frčí dál.            

Vedle optimalizovaných tlumičů jsou tu také uložení vyztužená teflonem nebo silnější přední stabilizátor, a to včetně zesílených spojovacích tyčí. I přes tužší nastavení se ale auto v zatáčkách maličko naklání, ale za nás je přesně tohle dobře, protože na limitu se dá daleko lépe číst.  

Dlouhodobě pod 6, svižně za 10  

Je škoda, že náš testovaný motor nemá výraznější charakteristiku. Dole mu trochu trvá, než se sebere, v prostředním pásmu otáček ze sebe vydá to nejlepší a přes šest tisíc už ho moc nevytočíte. A to je ve sportovně koncipovaném modelu, maličko nevýhoda. Na druhou stranu tím, že nejde o nijak speciální motor, tak ani speciálně nežere. S tímto Swiftem Sport není problém dlouhodobě jezdit pod 6 litrů na sto, a velmi svižně se potom svezete za 10.

fotka 2

Slyšíte každý kamínek

Swift Sport má citlivé řízení, které je na poměry malých aut velmi tuhé a člověka, když jede dynamicky, tak to řízení moc baví. A z řidičského pohledu nám udělala radost ještě jedna věc, a to je skladba pedálů. Ve Swiftu Sport, když to trochu rozjedeme z kopce a naházíme si tam meziplyny, tak je to naprosto snadné a jde to v podstatě samo.

Je pravdou, že té zábavnosti vozu je potřeba něco obětovat a v případě Swiftu Sport padlo za vlast odhlučnění. V tomhle autě slyšíte i odletující kamínky a cestování po dálnici není vůbec nic příjemného. Na druhou stranu, ten, kdo chce tiché auto, ten si nekoupí malé a sportovně koncipované Suzuki.

Za přijatelné peníze spousta zábavy

Suzuki Swift Sport nové generace přišel o to cenné, čím byla tato veselá krabička proslulá, tedy o ostrost atmosféricky plněného motoru. Vše ovšem nyní nahrazuje přeplňováním, nesrovnatelně vyšší dynamikou ve středním pásmu otáček a samozřejmě mnohem lepší hospodárností, díky které se i za velmi přijatelné peníze fantasticky svezete.

Jenom je potřeba smířit se s tím že té zábavnosti musel Swift Sport něco málo obětovat, nebo mu musíte něco málo odpustit. Ale za ty rozumné peníze? Najděte jiné auto, které bude podobně spolehlivé jako Suzuki, v autorizovaných servisech se totiž řeší prakticky jen garanční prohlídky.

dvě fotky 1
dvě fotky 1
fotka 3