Celý článek zpět

Test: Volkswagen Passat Variant

Lidé se mne často ptají, jaké auto si mají koupit. Že si mezi novými vozy nemohou vybrat nic velkého a praktického, na co by ještě měli. Něco na těch stescích bude, proto tu dneska máme zajímavý tip na ojetinu, která stará úplně není, ale když s ní budete žít, nebudete do ní sázet spoustu peněz.

Možná si řeknete, obyčejný Passat? Stejně v tom je akorát nějaká nafta a tím veškerá zábava končí. Přesně takhle to není. Netvrdím, že tohle auto jezdí kdovíjak zajímavě. Jezdí bezpečně a možná trochu obyčejně. Jenomže se silnějším motorem se jedná o řád lepší auto, které nakonec dokáže potěšit i vášnivějšího řidiče. Nemluvě o prakticky nulových problémech s tímto motorem do budoucna. Na první pohled možná trochu fádní, ale v momentě, kdy usednete do interiéru, tak vás doslova probudí. Passat s kompletně béžovým vnitřkem, ve kterém se nic neleskne, tak často nepotkáte. Světlý vnitřek působí velmi svěže a dražším dojmem.

Motor

A cože pod kapotou máme? Jedná se o motor TSI o výkonu 162 kW. To znamená, že to není vrchol se čtyřkolkou a výkonem 206 kW, ale máme stejných 350 Nm točivého momentu. Tenhle motor je za poslední dekádu nejlepším přeplňovaným čtyřválcem pro běžné použití. Alespoň z benzínové nabídky.

Na výborném čtyřválci se technicky prakticky nic nekazí. I když si nějaký fanoušek značky hraje s výkonem svého TSI v Passatu, tak je to po čase převodovka DSG, která nestíhá zvýšený výkon. Ale komponenty v motoru jsou s tím úplně v pohodě. Motor je bohatě naddimenzovaný. Díky kombinaci přímého a nepřímého vstřiku paliva do sání vás karbonizace motoru nebude trápit ani po dvaceti letech.

Takže když bude člověk měnit olej ideálně po 15 000 km, tohle auto bude jezdit a jezdit a jezdit a jezdit… přesně tak jak se říká, že u moderních aut už to není možné. Vůz z roku 2017 s výkonem 162 kW má ještě jednu výhodu. Motor nádherně jede a krásně reaguje na plyn. Je to tím, že motor 162 kW má menší turbodmychadlo, které se dříve roztočí. Tak oproti 206 kW verzi je motor trochu čipernější. Ačkoliv nahoře tolik nejede, tak do běžného provozu v ČR je ideální.

Předokolku musíte mít dobře obutou. Jinak budete mít problémy s přilnavostí, protože výkonu pro přední kola je tady opravdu dost. Ale jinak je to super motor. Dlouhodobě s ním budete jezdit za 8-9 litrů podle toho, jaký máte řidičský apetit. Když budete jezdit tempem, kdy už by vám většina TDI nestačila, a dokonce i šestiválce by měly s vámi co dělat, bude to za 11 litrů. Což odpovídá tomu, že se přesouváte rychle a bezpečně. Málo to není, ale hodně také ne. Pokud najezdíte málo kilometrů, tak spotřeba zásadní roli v nákladech nehraje.

Na co si dát pozor

Úskalím může být výbava. Například panoramatické okno je fajn, ale časem gumová těsnění mohou stárnout. A už se objevují případy, kdy do Passatu B8 okolo panoramy zatéká. Na těsnění existují pečující přípravky, které dokonce dokážou po použití jeho kondici viditelně zlepšit a při pravidelné údržbě i dlouho zachovat. Přesto, pokud se vám líbí auto s panoramatickou střechou, zpozorněte a hledejte mapy na čalounění střechy, které by zanechala protékající voda. Také můžete v rámci zkušební jízdy zajet do myčky. Mohou také zazlobit adaptivní tlumiče. Výměna vychází zhruba na 50 tisíc korun a občasné problémy bývají s elektrickou ruční brzdou. 

Matrixová LED světla jsou spolehlivá a ve voze z roku 2017 svítí lépe než levnější verze LED světel v úplně nových vozech. Pamatujte, že i v převodovce DSG musíte měnit olej po každých 60 tisících kilometrech. Tady je DSG vynikající, nicméně pozor na základní motor 1.4 TSI kde je DSG se suchými spojkami a jinak neprůstřelný Passat B8 z hlediska spolehlivosti může být děravý jak řešeto. Jinak ale u tohoto vozu žádné konstrukční nedostatky nebo slabiny prostě nejsou. S tímhle motorem, který je spolehlivější než nafta, s nájezdem 80 tisíc kilometrů a s cenou do půl milionu bez daně to do budoucna dává smysl.